Påsklovet på Åland

Hej hej igen alla.
Nu har jag kommit hem från Åland, eller egentligen så kom jag hem sent igår kväll och var då jättetrött, hade ont i huvudet och mådde illa efter den långa bilfärden, åksjuk eller nåt. Men jag åkte ju som sagt i torsdag, till Bergö, där min pappa har ärvt en tomt som han nu håller på att bygga en sommarstuga på. Vi hade åkt över med VikingLine och fick köra bil sen i kolsvart mörker och dimma. Klockan var runt halv tolv på natten, Ålänskt tid.
Morgonen efter skulle jag hjälpa pappa lite med husbygget. Så det var snickarbrallor i herrmodell, borren i ena handen och sågen i den andra handen som gälde den dagen. Jag sågade bort en innevägg i huset. Fick göra det med fogsvansen så det tog väl typ några många timmar det. Men fint blev det tillslut och även pappa gillade det. Vi började att såga med maskinen först, men det blev inge bra, bara snett och krokigt. Så jag tog över manuellt istället. Vilken skillnad det blev.

Samma kväll gick vi över till näst-nästa granne, där min farbror med familj har en sommarstuga och grillade och drack gott. Just nu var det bara han och hans fru Leena där. Vi satt hela kvällen och umgicks och pratade med de. Pratade om allt möjligt. De hade även en jättecool fuktborttagarmaskin (eller nåt sånt?). Såg ut som ett litet ufo ungefär. Ett genomskinligt fat som stod på tre fötter med något blått sken i mitten där det också strömmade ut rök. Skitcool. Har aldrig sett något liknande.
Läggdags sen, trött som en gnu var jag. Sov som en stock, i den hårda sängen i vår husvagn som står på tomten.
Dagen efter, på lördag, blev det städdags. Dammigt och skitigt var det både i husvagnen och i huset. Så det var dammsugare i ena handen och dammtrasa i den andra handen som gällde den dagen. På kvällen sen var vi bortbjudna på påsk/födelsedagsmiddaga hos mina kusiner och deras familj. Bada bastu fick jag göra också. Superskönt. Nästan hela släkten var där, eller en stor del av pappas släktsida var där iaf. Kusiner, farbröder, faster, farmor m.m. Kul att träffa släkten ibland. Det blir ju så sällan man åker över till Åland, men de flesta bor ju där.

På söndagen sen var vi trötta. Jag var det i alla fall. Men jag hjälpte pappa i alla fall med huset igen. Skruvning och städning. Farmor och hennes sambo Åke kom över och hälsade på. De tittade på den nya väggen, eller det nya hålet som jag hade gjort. Fikade lite. När de sen hade åkt kom det lite mer gäster förbi och hälsade på och tittade på det nya hålet i väggen. Det var kusin, fasters man och farbror som kom över. Lite mer fika och snack. När de drog hem igen så började vi jobba med huset igen. Vi drack lite, drack lite mera, jobbade lite till och jag och min pappa umgicks lite faktiskt. Det har vi typ aldrig gjort. Vi har inte den bästa relationen. Vi har aldrig haft det. Aldrig haft någon bra relation alls. Min pappa är inte som alla andra pappor.

Måndag morgon var det städning och packning som gällde. Jag diskade också och fick det rent och snyggt omkring mig. Vi skulle sedan åka och säga hejdå till släkten så vi åkte över till lite olika släktingar och fikade och snackade och umgicks och fikade lite mera och åkte vidare och vidare till nästa släkting. Till slut hade hela dagen gått och vi fick bråttom till färjan hem till Sverige. Jalla jalla!
Under den sista bilfärden på två timmar blev jag jättesjuk. Ont i huvudet, sådär ont att det snurrar i huvudet så fort man vrider lite på det. Illamående och skittrött var jag också. Tog mycket alvedon och när jag kom hem sen mådde jag lite bättre.
Sådär ja, det var mitt påsklov. Dagarna bara flög förbi. Fem dagar kan gå så fort ibland. Det är verkligen en stor skillnad att vara på Åland. Miljön och människorna är inte som här i Sverige. De tänker på ett annat sätt, de pratar på ett annat sätt och allt är ute på landet liksom. Tiden står stilla där. Vad gjorde du själv på lovet? Eller påsken?

Skriv tillbaka
Postat av: Emelie

Låter som ett fullspäckat schema. Ser ut som att du hade tur med vädret iaf, det ser soligt ut ;P´



Jag gjorde inte så mycket under påskhelgen. Åt påskmat med familjen & massa godis. Spyr snart, hehe.

Kram kram Em

2009-04-16 @ 21:31:44
Postat av: Sofie

Coolt ufo, det lilla man såg. Kul att få träffa lite släkt va. Jag me



Jag å pojkvännen åkte till hans föräldrar på middag en dag. Sen har vi festat lite och firat min lillasyster som fyllt år. Lite allt möjligt.

Puss

2009-04-16 @ 22:42:54
Postat av: Louise

Låter skoj det.

2009-04-17 @ 23:43:53
URL: http://turqoise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0