Tellus 09 (Sommarlägret)

Kom hem från sommarlägret Tellus 09 igår eftermiddag. Åkte förra fredan och har nu vart där i 10 dagar. Ett stort scoutsommarläger med drygt 1000 scouter i Nynäshamn. Min kår var ihopslaget med Danskar och Ugander. Asså det var så himla trevliga. Danskarna var så underbara, glada och trevliga. Det här var ett av de roligaste lägrerna jag har vart  med på. Fösrt var det jättesvårt att förstå vad danskarna sa. Det var så "grötigt" och sluddrigt, men man lärde sig fort och annars gick det bra med engelska.
Veckan och dagen innan vi skulle åka dit hade det regnat så mycket att det hade svämmat över och man kunde åka optimistjolle på ängen som vi skulle bo på. Bäcken längs med "vår" äng var överfull och strömmade flitigt på. Men det hann försvinna tills vi kom på fredagen.
Andra kvällen blev jag dock väldigt magsjuk, vilket jag aldrig har vart förut, så det var jättetråkigt att ligga och vila en hel dag med magsmärtor eller nerknarkad med Iprem OCH Alvedon.... Men annars var det ett jätteroligt läger och det var skitkul att lära känna danskarna. Vi var uppe sent på kvällarna och snackade, gick på disco och tog nattbad och på dagarna hade vi program och aktiviteter med hantverk, pionjärspår, segling, lägerbål, fotboll och bad m.m. Helt underbart.
Vi åkte till ett havsbad med rutschkanor och hopptorn en heldag ocskå. Tur med vädret hela veckan, soligt och uppehåll varje dag (!). Fy fan vad man var trött hela tiden. Slitet, sömnbrist, barnpassning, jobb, vätskebrist och magsmärtor då och då..... men men, jag överlevde. 
Sista kvällen var det någon från vår kår som snodde lägrets välkommst-/lägerskylt. Samt busade vi och hängde upp lägrets stora jordglob i flaggstången. Det var skitkul. Ett ägande läger som jag kommer att sakna. 
Seg och trött kom jag som sagt hem i söndags eftermiddag. Lägeruppackning nästan på direkten då i vår scoutstuga. DI scoutstugan skulle även Uganderna sova i några nätter och även uppleva hur Sverige är och fungerar. Jag ska hälsa på på tisdag igen. Jag kan ju även meddela att det var otroligt skönt att ta en dusch efter lägret, när man kom hem. Nice

 

Skriv tillbaka
Postat av: Emelie

Det varkar som ett roligt läger iaf. Lärde du känna några danskar då? Var de snygga? Hihi ;P

2009-07-29 @ 20:37:16
Postat av: Louise

Ja det var skitkul. Jo men de flesta såg ju bra ut. Väldigt trevligt folk också. ^^

2009-07-29 @ 20:58:56
URL: http://turqoise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0