Hajk med kårens miniorer & juniorer

I helgen så har jag vart på hajk. En utflykt med övernattning i skogen i en liten stuga med ett tjugotal barn i 8-11 års åldern.
Vi samlades kl.9.00 på morgonen. Åkte sedan ut till en stuga i Vissvass. Där började vi att fixa i ordning allt, packning och förberedelser för lunchen. Vi skulle göra en "hajkbomb". Man lägger en massa god rå mat i aluminiumfolige (typ korv, köttbullar, potatis och grönsaker) och sen lägger in matbollen på en glödbädd. Efter typ 20-30 minuter är det klart. Smakar jätteklart också sen när det är klart. Min mat var lite för rå för min del.
Sen skulle scoutbarnen få lära sig att bygga en nödbivak. En grankoja ungefär, som de sedan fick leka med/i. Fredrik visade och berättade hur den skulle se ut och sen fick de hålla p åmed kojan i några timmar. Samla granris och pinnar och lägga de på ett visst sätt, åt ett visst håll. Jag tror faktiskt att barnen uppskattade att få bygga en bivak/koja. Det såg att vara kul iaf.
Framåt kvällen sen gjorde vi en lägerbål, en eld men en massa roliga sånger till som vi sjön för glada munnar. Det blev väldigt kallt efter ett tag. Det är bara framsidan som blir varm, när man sitter så nära elden, resten av kroppen tyckte att det blev kallt och dags för att gå in i värmen. Så efter lägerbålen gick vi in och käkade godis och popcorn. Barnen var som djur när de fick syn på allt godis. De bara slängde sig över allt. Smällde i sig allt godis så fort.
Läggdags blev väl senare nångång vid elva, halv tolv nångång. Trött som en bebis var man. Sliten och skitig, fast man hade tvättat sig, gick man och la sig. Som tur var, eller tur och tur, men i alla fall så var alla skitiga, trötta och stank rök. Så man kunde somna tillslut i alla fall.

Väckning vid 7-tiden av alla barn som hade vart vakna i nån timme eller så. Måste barn vakna så otroligt tidigt? Sov barn, sov! Efter frukosten sen så var det packning, städning och diskning som gällde. Barnen gick ut och lekte medan vi ledare fixade i ordning allt inomhus. Jag och Hugo diskade och som vanligt när vi två diskar så slutar det alltid i skumkrig och vatten över hela golvet. Disken blev ju ren tillslut och likaså golvet. Hehe.
Ute sen så lekte vi med barnen, satte de i rörelse så att de slapp frysa i det kalla snöiga vädret. Vi grillade korv till lunch under den fallande snön och hade det allmänt trevligt den sista tiden. Det verkade som att barnen hade kul i alla fall på hajken. För många var det den alldra första gången de var på hajk, eller ens sov hemifrån. Så allt gick jättebra. Inga brutna ben och inga borttappade barn. (Lite svinn får man ju annars alltid räkna med XD ). Ibland ska man lyckas som ledare också, med en bra hajk.

Jag tog ett varmt bad när jag kom hem från skogen. Det är väldigt sällan, väldigt sällan som jag badar. Men skönt var det och ren blev man. Trött, ont i tassarna och sliten sitter jag nu här och skriver värsta uppsatsen om en äventyrshajk på två dagar, som jag/vi lyckades med. Kanooners

Haft en bra helg du då? Gjort nåt skoj? Jag ska väl gå och nanna kudden nu. Nattuggla som man är.... Gonatt och sov så gott.

Skriv tillbaka
Postat av: Sandra

Va kul =) ja visst det går jättebra ni e så välkomman =) Klart ni ska sova kvar, blir nog lite långt att åka hem mitt i natten va..hehe ta bara med Er kuddar för de har vi inte så det räcker hehe =)

Kramis

2009-03-23 @ 19:25:58
URL: http://fallendarkangel.blogg.se/
Postat av: Louise

Okej, ja det låter ju bra

2009-03-25 @ 17:59:51
URL: http://turqoise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0