Sista GSU veckan del 1

Nu har jag äntligen gått klart grundsoldatsutbildningen! Den värsta tiden ska vara över nu. Härnäst är det befattningsutbildning och sen högvakt. Sen är det sommar! Och ett halvår till....

Måndag morgon började extra tidigt (vid 5 tiden) med färd mot Livgardet. Måndagsrutinerna började som vanligt med städning och fys. Efter lunchen sedan hade vi Kost-Träning-Vila lära. 
Efteråt fick vi reda på, av kompanibefälet, att vi skulle ha en uppgift i natt att försvara Nordic Battle group som skulle lastpacka vid en hamn i Nynäshamn. Vi skulle då genomsöka byggnader och försvara gruppen med all den kunskap vi hade lärt oss under de här tre GSU månaderna. Med andra ord var det en slutövning som handlade om SIB- och skyddsvaktutbildningen som jag har genomfört några veckor innan.

Vi packade ner allt nödvändigt plus mycket mer och förberädde oss genom att fylla på magasin med lösplugg och fyllde våra ansikten med maskeringsfärg. Väldigt snyggt. Så charmig man såg ut alltså.
När klockan hade blivit 21 satte vi oss på en buss och åkte iväg i 1 ½ timme bort, till "in the middle of nowhere".
Framme, mörkt och kallt, började vi vandra vidare. Vi gick genomm en mörk mörk skog i kladdig lera upp till knäna och djupa pölar. Inte direkt någon stig heller gick vi på. Efter ett tag kom vi fram till en byggnad som vi skulle genomsöka. Vi hittade en dam som inte skulle vara där så jag fick visitera henne och därefter grep vi henne då hon gjorde motstånd och inte löd oss. Det var ganska hårt och tufft ändå. Vi fortsatte att genomsöka nästa byggnad. Gick igenom mörka rum och kröp igenom små fönster. Vi hittade en till dam som inte skulle vara på områet. Henne fick jag också gripa och visitera. Jävlar vad vild hon var. Vilket motstånd hon gjorde. Sparkade och slogs. Men vi brottade ner henne till slut.

När den stora byggnaden var genomsökt var övningen över. Då var klockan runt 5 på morgonen. Då skulle vi sätta upp vår förläggning och därefter skulle min grupp ut på vaktuppdrag. Vi skulle stå och vakta en grind en timme. Därefter skulle vi vakta ett hus i två timmar till. Under de här tre timmarna kom det fram en massa okända människor som hotade oss eller ville komma in på skyddsområdet eller allt möjligt. Vi fick visitera och gripa folk titt som tätt. Det var skitjobbigt men väldigt intressant ändå. Spännande men svårt. Då hann jag även med att äta lite frukost också. En grönpåse.... Appropå mat, jag fick inte äta något på 12 timmar. Det kändes.
Men timmarna gick och tillslut fick jag vila lite. Två timmar fick jag ligga ner utomhus med all stridsutrustning på och sova lite. Det var skönt. Då hade jag inte sovit på 36 timmar.
Vid fyratiden fick jag åka buss hem och ta hand om all materiell. Rengöra och inventera. Sedan övergick vården till all personlig materiell och utrustning. Uniformen var ju lerig upp till knäna, kängorna var blöta och leriga och all kläder smutsiga. Gissa om jag var trött då. Jag var så hungrig också att jag inte var hungrig längre. Kände ingenting.. Helt utmattad.

Skriv tillbaka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0