Sista högvaktsdygnet

Fredag till lördag var det äntligen dags för det sista högvaktsdygnet på slottet. Men den här gången tillhörde jag andra avlösning så då stod jag inte på post direkt efter paraden och jag fick 6 timmars sömn istället för 4 m.m. Men jag var tvungen att gå upp halv 12 på natten och köra på hela dagen sen med vaktpass och parad och allt möjligt. Sista vaktpasset jag hade kom det fram en lite pojke på typ 6 år som skrek våra kommandon och gjorde våra vapenrörelser, som han hade sett oss göra på avlösningsparaden. Han var skitduktig och gjorde nästan exakt så som vi gör. "På axeln, gevär", så slänge han upp sitt lilla pappgevär på axeln. Vid halt stannade han, vid framåt började han gå med samma armrörelse som vi gör. Lättlärd unge. Han gick runt framför mig i säkert 20min och alla människor tittade på honom och tog en massa bilder. Det var ganska underhållande. När han hade haltat framför mig för säkert 12:e gången sa jag: "Bra kapten! till honom. Då sa han att han inte var någon kapten utan att han var en militär.
Efter ett tag gick han iväg med en faderliknande man och jag kunde fortsätta som vanligt. Men det var kul att se den där ungen som härmade oss soldater.

Tillbaka på Livgardet sen var det fys som gällde. Utomhusstyrketräning. Slapp hinderbanan i alla fall så det var ganska skönt det.

Skriv tillbaka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0