Fältveckan

Kom hem från lumpen igår eftermiddag. Var stentrött då och somnade på soffan efter att ha ätit en fet god pizza.

Fältveckan som har vart, har vart helt förjävligt jobbig. Det värsta som har hänt på riktigt länge. Jag åkte ut i fält redan förr-förra måndagen, 1 feb (då jag trodde att jag skulle ut tisdagen efter) och jag var borta i 9 dagar. Jag vandrade med tung packning typ 6-7 km till förläggningsplatsen bara, men det var jobbigt ändå. Vi kom tillslut fram till en skog täckt med djup snö så det var bara att börja gräva och sätta upp militärtältet i mörker och stress.

Allt handlar om tempoökning som vi har så väl tränat på under fältveckan. Tempoökning och materielvård. Gör man sina och gruppens saker snabbt och bra kan man få tid över (i typ någon minut eller två) för att vila. Min grupp är inte så bra på tempoökning så jag fick aldrig någon vila. Och all materiel som man ska hålla koll på. Även om jag själv hade koll på mina egna grejer så var det alltid någon som tog mina saker i alla fall. Jag blir så himla trött på det. Så fort man lämnade en sak på ryggsäcken t.ex. så var den alltid borta fem minuter senare för att nån jävel tog den istället och trodde att det var dens... Suck.

Annars har jag skjutit mycket nu under de här nio dagarna i fält. Liggandes utomhus i blötsnö som mest. Vi sköt på 100 meter. Jag kan säga ärligt att skjuta inte är min grej än. Det är fan svårt. Men jag ska bli bättre på det, vänta bara. Det är liiite jobbigt att vara en dålig skytt när man är en skyttesoldat.... eller?

Jag har även provat min gasmask i en tårgaskammare. Det gick åt helvete. Min mask var tydligen för stor, fast den satt åt som bara den. Så när jag gick in i gaskammaren kände jag hur torr jag blev i munnen. Det sved ner i hela halsen. Jag kunde knappt andas. Mitt befäl ville att jag skulle stanna en stund till men tillslut kunde jag inte hålla mig. Tårarna kom och den svidande känslan i halsen spred sig. Fort ut sprang jag. Fick därefter byta till en mindre mask och göra om "provet" som befälen kallade det. Då gick allt jättebra. Det var en gaska läskig upplevelse. Vilken smak, vilken lukt det var. Smokey.

Samma dag fick jag lära mig att släcka olika bränder. Vi alla skulle släcka en liggande brinnande docka med en filt. Dockan brann som bara den och när det var min tur gick det bra till en början, sen började dockan brinna igenom filten lite och det vara bara att lägga på mer filt och klappa till lågorna.
Vi gjorde även samma eldsläckning på en stående docka. Det gick ganska bra det med. Men det är svårare än vad man tror. Sedan släckte vi en oljebrand med en tung pulversläckare. Men min släckare tog slut innan jag hann släcka elden så det kanske inte var så lyckat.... Men nästa gång så!

Nu har jag även fått prova på att kasta handgranater! Vi provade först att kasta övningsspräng- och chockhandgranater. Sedan fick jag kasta riktiga spränghandgranater och chockhandgranater. Vilken smäll och tryckvåg det blev av de. Läskigt, men spännande var det. Coolt. Man kanske ska satsa på det... humh.

Men det har vart en riktigt jobbig period nu. Skönt att äntligen få komma in i värmen och få vila upp sig. Har du haft en bra vecka kanske?



Skriv tillbaka
Postat av: Nalle

Superskönt att du är hemma igen min älskling! Det är så tomt när du inte är här! Puss puss mitt Gull!

2010-02-13 @ 01:17:13
URL: http://www.facebook.com/TokOve
Postat av: Louise

Jag tycker också att det är jätteskönt att få komma hem å få träffa dig. Synd bara att helgerna är så korta.. Puss ;)

2010-02-26 @ 23:43:38
URL: http://turqoise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0