Ryggen kolapsade och fler detaljer om fältveckan

De här två senaste veckorna i fält har verkligen vart jobbiga. I snitt har jag nog sovit 4 timmar/natt. Varje natt sitter man eldvakt i minst en timme och ibland var man också patrullerande vakt kring området. Så det blev inte många timmar sömn.

Varje dag har vi rest tältet, tagit ner tältet, rest tältet o.s.v. Flera gånger i rad. Vi skulle lära oss att resa tältet på max en timme, då skulle även kaminen brinna, veden vara huggen och liggunderlagen utspridda i tältet. Sen skulle vi ta ner tältet på max 30 min, då skulle all materiel vara inrättade efter en speciell ordning och allt skulle vara vikt och prydligt. Fan vad vi övade på det, mitt i natten vid flera tillfällen. Jag kan säga att jag tröttnade snabbt på all den onödiga skiten, men man var ju tvungen ändå.

Maten var skitdålig också. Antingen fick vi äcklig "vanlig" mat eller så fick vi gul/grön påsar. Små påsar med torrfoder i som man skulle blanda med lite vatten som smakade skit de med. Vilket resulterade i att jag åt väldigt dåligt i fält. En morgon fick vi inte ens någon frukost. Då fick vi äta gårdagens rester och lite brödsmulor. 2-3 dagar hann vi inte med att äta någon middag heller. Vi hade gjort någon övning och kom tillbaka till förläggningen sent på kvällen. Då var vi tvungna att först sätta upp tältet och sedan var klockan jättemycket och jag prioriterade sömn istället för mat.
Jag drack inte heller så mycket. Då är jag ju tvungen att gå på toa så ofta, vilket jag knappt hann med att göra. Det var så stressigt hela tiden.

Femte dagen under fältveckan kolapsade min rygg också. Den strejkade och jag hade svåra smärtor. Jag kunde inte längre bära min egen packning. Inte nog med att jag var tvungen att ständigt bära runt på stridsvästen som väger typ 6 kg och vapnet på 4 kg, jag skulle nu även bära min packning på typ 30 kg och vandra långt. Det klarade inte min rygg av. Det gjorde så fruktansvärt ont så jag fick hjälp att bära min ryggsäck. Sedan fick jag gå till sjuksyster och få smärtstillande i några dar.

Jag har även frusit konstant i 9 dagar nu. Det har vart så kallt hela tiden. Varje dag och varje natt. Det har vart jättejobbigt. Jag var ju tvungen att se ut som alla andra också. Samma tunna kläder. Så man kunde inte klä sig varmare heller. Alla skulle ha en fältskjorta (ungefär som en underställströja), en tunn vit regnställsjacka, uniformsbyxorna, vita tunna regnställsbyxor och en tung tung hjälm på sig. Vid några tillfällen fick vi ta på oss en extra tröja och pälsmössa men inte så mycket mer. Så frusigt har jag gjort.

Jag kan inte direkt säga att jag har sett ut och luktat som en ros nångång under fältveckan. Jag har knappt haft tid att borsta tänderna eller tvättat händerna. Men en dag, mitt i fältvecka fick vi faktiskt duscha i två hela minuter. Det var himmelskt skönt.
Alcogel och andra kemikalier fick vi inte andvända heller. De har en lägre fryspunkt så man kan lättare förfrysa sina händer då. Man känner inte kylan på samma sätt då. Så speciellt ren har jag nog inte vart på två veckor nu.

Mina händer/fingrar och fötter mår skit. Jag har fått en nedsatt känsel och det sticker i tår och fingertoppar ofta. Jag har en hel del skärsår och stickor. Usch det är hemskt och så ont det gör också. Hoppas att det inte är något allvarligt bara.  

Skriv tillbaka
Postat av: Nalle

Men du har ju inte alls frusit för du har ju inte använt din JULKLAPP! Så det är inte så synd om dig! Älskar dig!!!

2010-02-13 @ 01:12:00
URL: http://www.facebook.com/TokOve
Postat av: Louise

Jag hann liksom inte använda de. Det fanns inte tid för de. Men jag ska göra det nästa gång. Puss

2010-02-13 @ 14:13:20
URL: http://turqoise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0