Andra veckan i lumpen

Måndagen den 18:e Januari, efter våra tidiga morgonrutiner fick vi känna och klämma på vår Ak5c. Vi fick lära oss vad alla hundra miljoner delar heter, hur man laddar och gör patron ur och säkrar vapnet och allt möjligt. Däremot har vi inte fått skjuta något än, mer än att blindskjuta, vilket inte är något direkt skjutande. Mer träning för att få allt att sitta i ryggmärgen till slut. Min Ak5 är jättetrög. Det gör verkligen ont i alla fingrar att trycka på alla knappar och dra i alla spakar för att få den att fungera. Men jag lär mig väl det också såsmåningom. Vi hade även ett prov på lumpens alla regler den kvällen. Man skulle ha alla rätt för att bli godkänd. Jag hade inte alla rätt.. kan jag säga.

Under tisdagen gick vi igenom alla skjutregler. Hur man ska göra på skjutbanan och vilka tecken och färger som man ska akta sig för. På kvällen därefter gjorde vi ett prov på skjutregler. Men skulle ha alla rätt för att bli godkänd där också. Jag kan då säga att jag aldrig i hela mitt liv har fått alla rätt på ett prov så du kan ju bara gissa vilket resultat jag fick.... Jag hade bara två fel, två fel(!). Men som tur var var jag inte ensam om att bli underkänd. Nästan alla blev det. Så det blev ett omprov sent på den kvällen. Yes, godkänd!

På onsdagens förmiddag gjorde vi alla ett "Beep-test". Du vet ett sånt där konditionstest i en idrottssal. Ja i alla fall, det gick väl ganska bra. Som ensam tjej är jag riktigt nöjd ändå. Hamnade någonstans på nivå 8 tror jag. Jag brukar hamna på typ nivå 7, så jag är jättenöjd. Nästa gång ska jag springa bättre. Den bästa killen i plutonen hamnade på nivå 12 tror jag.
Samma kväll gjorde jag omprov i alla lumpens regler, precis som alla andra i plutonen som blev underkända. Ja, alla blev underkända på det provet. Det är ju skitsvårt att få alla rätt på ett prov. Jag blev i alla fall godkänd till slut. Senare samma kväll gjorde vi ett prov i "Kallt väder". Där jag efter ett till omprov blev godkänd. Snacka om att man är helt seg i kolan efter alla undervisningar och prov.

Tordagen den 21:a Januari betyder permission och hemfärd för mig. Jag skulle äntligen få åka hem till min efterlängtade Nalle. Men först, under hela förmiddagen och tidig eftermiddag, skulle det städas. Riktig städning. Grov städning. Bakom alla skåp, inuti alla lampor, på alla lister. Plus att som vanligt ska golven moppas varje milimeter två gånger och varje vattendroppa ska vara upptorkad.
Under alla dagar som har vart har vi även sytt på alla märken på vår M90 uniform så nu slipper jag min overall. Nu får jag bära min uniform. Yes baby. Snygg är den. Grön är den. Och tvådelad är den. Äntligen ser jag ut som en soldat och inte som någon städare. Sweet.


Skriv tillbaka
Postat av: Nalle

Du är så duktig du så! Älskar dig! Kommer vara tomt i veckan som kommer nu igen när du är borta. Stackars mig... Puss Kyss

2010-01-24 @ 00:57:49
URL: http://www.facebook.com/TokOve
Postat av: Louise

Jo men jag kommer förmodligen hem nästa helg igen. Då ses vi ju. Då kan vi hitta på något roligt också. Pussis

2010-01-24 @ 01:15:07
URL: http://turqoise.blogg.se/
Postat av: Nalle

Mmm det hoppas jag! Gå ut å äta vore riktigt trevligt! Puss älskling!

2010-01-24 @ 19:45:31
URL: http://www.facebook.com/TokOve

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0