Högvaktsperiod

Har äntligen pausat och kommit hem från högvakten. Har stått från lördag-söndag, måndag-tisdag och onsdag-torsdag. Fan vad det börjar bli riktigt jobbigt nu alltså. Mina fötter och ben får bara ondare och ondare snabbare för varje gång. Snart kommer jag säkert att börja halta också, med alla skavsår som jag har....

             
Jag står ju alltså på vaktpass två timmar i sträck, sen "vila" i 1½ timme ungefär, sen vaktpass igen i två timmar och så håller det på så hela dygnet tills jag får min "nattsömn" på ca.4½ timmar. Första natten blev det bara 3½ timmar... men jag står fortfarande på benen. Det blev även 5st postpass istället för vanligtvis 4st.
             
Efter första högvaktsdygnet fick vi åka tillbaka till Livgardet igen. Trött och sliten och ont i benen och ryggen efter all stillastående rakryggad. Men på eftermiddagen orkade jag med lite styrketräning på gymmet och en skön bastu.

Igår, efter mitt andra postpass fick jag hala den militära och kungliga flaggan på Kastellholmen. Det var riktigt häftigt att få komma upp högst upp i byggnaden och blicka ut över hela stan.. Slussen, Gröna Lund, Slottet alla kryssningsbåtar och allt möjligt. Det var riktigt högt där uppe så man såg ju hur långt som helst. Häftigt säger jag bara. All min smärta bara försvann och jag trollades bort för en stund.
             
             
Tredje dygnet var man så trött och sliten att man inte orkade räknade timmarna längre. Plus att det var så sjukt varmt att jag höll på att dö. Vid ett tillfälle kände jag mig lite svimmfärdig också. Stod i solen framåt kvällen. Svettan bara rann på mig. Till och med benen var alldeles blöta.


Skriv tillbaka
Postat av: Emelie

Oj vilken vacker utsikt på grönan. Varför skulle ni hala (?) flaggan för? Ni är väl på slottet?

2010-07-23 @ 14:08:53
URL: http://Ems
Postat av: Louise

Jo men alla som står högvakt på slottet har ansvaret för flaggan på Kastellholmen också. Plus flaggan på slottet såklart. Så då fick jag chansen att hala den.

2010-08-07 @ 13:30:33
URL: http://turqoise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0