Semester på Åland

Kom nyss hem från en kort semester på Åland med Nalle och min pappa och en massa släktingar. Jag och Nalle for dit på lördag kväll, efter midsommarafton.
           
På söndag morgon skulle vi på min kusins konfirmation i Mariehamn. Han har blivit så stor nu, nyss var han 12 och sprang omkring och lekte, nu konfirmerad med kostym och slips och allt sånt. Tänk när man själv var yngre.... hade konfirmationsmöten på söndagar..... gick i skolan på vardagarna....... fattade inte hur enkelt allt var...... 
           
Jaah, vart var jag någonstans? Jo, på Åland och kusinens konfirmationen. Fika efteråt kyrkan och då fick jag träffa lite mera av släkten. Det var en hel del som var där, inte alla dock, men vi är ju runt 50+ i släkten. Så alla kunde ju inte komma.

Vi åkte hem sen till stugan uti skogen och umgicks med pappa. Han verkade så glad att vi kom över och hälsade på. Han visste att vi skulle komma, men han blir så glad när vi väl umgås. Tror att han behöver den uppmärksamheten nångång ibland. Han har ju inte haft det så lätt de senaste åren, men han har ju sig själv att skylla. Hur som helst...

Dagen efter ville Nalle ligga på stranden och sola, så självklart gjorde vi det. Fast det var nog mest jag som solade. Han låg ju mest med t-shirten på. Men jag blev alldeles röd och bränd som en kräfta (givetvis). Men jag badade i havet i alla fall! För fösta gången för i år. (Det tog typ bara en halvtimme innan jag doppade mig). Det var svinit kallt i vattnet men tillslut kom jag i, då var det ju självklart inte lika kallt längre, så jag kunde ju simma omkring lite också. Men Nalle kom inte i vattnet.....
           
Samma kväll fick vi middag hos min farmor med sambon. Satt och umgicks där en lång stund med vin, mat och fika efteråt. Sedan åkte pappa hem till Sverige, så jag och Nalle var kvar ensamma några dagar till på Åland.
Vi åkte till Tjudö vingård och fick en guidad tur och provsmakning på deras vin och likörer. Ganska goda faktiskt, vissa av de. Sen åkte vi en tur till Mariehamn och kollade runt lite där. Åt finskt glass, soft ice. Åkte och hälsade på mina kusiner + familj en stund efteråt, framåt kvällen. Sen blidde det sent så vi for hem till stugan igen. 
           
           
Onsdag morgon börjades med en lång sovmorgon. Sedan stress med att packa ihop allt och städa efter oss. Det var dags att åka hem till Sverige.
Så nu sitter jag hemma, trött.... klockan börjar bli mycket och jag har lite packning att packa upp. Imorgon bir det också mycket att göra.
Men vi hade tur med vädret på Åland i alla fall, soligt och varmt varje dag.


Skriv tillbaka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0