Hedersvakt vid det kungliga bröllopet


Det kungliga bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och Daniel Westling ägde rum idag och jag stod vakt vid slottet. Häckstyrka vid slottsbacken. 

Jag började dagen med paradmarsch från Östermalms IP till slottet, tog ca 45min att gå och var ca 4km långt. Det var varm och jobbigt att gå parad och desto längre fram till slottet man kom desto mer folk var det som tittade. Framme vid slottet sen skulle vi stå och vänta i typ 2 timmar på att brudparet skulle åka kortege efter vigseln. gjorde det riktigt ont i mina fötter och i min högra arm som fick hålla i vapnet hela tiden. Jag hade sån stor lust att hoppa av och banga på allt, men mitt samvete sa åt mig att hålla ut. Det är inte varje dag man får vara med i ett kungligt bröllop som en skyddsvakt. Jag ångrar inte en minut.

Vi skyldrade gevär när de for färbi i vagnen och sedan fortsatte vi att paradmarschera efter de. Alla soldater stod uppradade längs vägen som vi gick på. Poliser stod uppställda vid korsningar och stoppade trafiken. Det var en underbar känsla. Vi bara gick där och alla tittade på oss och hejjade på oss.
Roligt var det.

Det var en riktigt bra och fin känsla att få vara med där på slottet. Stå vakt på bröllopet. Tänk, det är inte många som har gjort det (visserligen var vi över tusen soldater, men ändå). Jag är riktigt nöjd. Mina befäl var stolta över oss också så vi fick en slags medalj för vår insats. Den är det inte många som har i alla fall.

 


Skriv tillbaka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0