En soldat med basker

Har haft en jobbig vecka nu och värre kommer det att bli. Jag har vart ute i fält ett dygn, men det var skitjobbigt. Aja, jag börjar med i måndags. Då var det ganska lugnt ändå. Vi löpte som vanligt och sedan tränade vi lite exerceese, alltså marscha i takt med mera. Sedan fick vi våran välförtjänta basker. Äntligen. Så hela kvällen gick åt att stuka baskern, forma den som den ska se ut.

Tisdagen gick åt att skjuta PEK för mig. Inomhusbanan med några skjutövningar. Efter middagen hade vi närstrid med våra nya tandskydd. Denna gång var det mer slag och blockeringar så mina armar är helt förstörda nu av blåmärken och skador. En massa slag på samma ställe under två timmar typ. Så det kändes..

I onsdags var det dags för fält igen. Vi packade och marschade sedan ut till Gällöfta, där vi slog läger och gjorde skjutövningar med de tunga pansarskotten och ålade i djupsnö och hade det sådär allmänt skitjobbigt. Men på kvällen fick vi skjuta signalpistol i mörkret och lite mer pansarskott till det. Det var lite roligare i alla fall.

Vi sov i tält givetvis. Jag fick sitta eldvakt från kl.23-00.30. För innan dess fick man ju inte sova. Sedan försöka sova i typ två timmar innan jag skulle ut på bevakningspost från kl.3-5. Väckning sen vid kl.6 och innan hade jag försökt att sova i en timme men lyckades inte riktigt. Det lät för mycket, det var hårt och det var kallt. 
             
Dagen efter, på torsdag, skulle vi fortsätta med samma skjutövningar som vi gorde i onsdags. Men jag mådde så dåligt och var så trött så jag bangade på att åla mig i snön med pansarskott på ryggen. Sedan packade vi ihop allt och fick springa hem. Ja alltså utan packning men med Ak5 och stridsväst. Det var tugnt och jobbigt efter den dåliga natten. 
             
Fredagen började med att springa stridshinderbanan två varv. Därefter skulle vi springa ca 3 km till, med kängor och allt. Svettiga fick vi gå till sjuksyster sedan och få vår andra TBE spruta. Tredje är om ett år.
På eftermiddag hade vi något som heter soldaterinran, tror jag. En slags cermoni där kapten sa till oss att vi är numera soldater och inte livgardister. Jag är från och med nu soldat och jag får numera bära min basker!

Grattis till Kicki som fyllde år i onsdags också! Grattis och hoppas att du hade en underbar födelsedag. Kramar


Skriv tillbaka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0