Sista slutövningen

Äntligen har den sista slutövninge passerat och jag har överlevt det snöiga helvetet. I Skövdes kalla skogar har jag i 9 dagar tillbringat mitt fältliv.

Jag åkte ut i måndags. Buss tidigt på morgonen till P4 i Skövde. Hämtade lite grejer och vapen där och fortsatte sen ut till en skog en bit ifrån P4. Förläggningstjänst hela kvällen men ingen mat fick jag för det. Bra start på fältveckan.... Under natten sen kom snön. Jättekul att vakna i en kall skog fylld med snö upp till knäna.

Tisdag morgon började med att åka pbv tidigt på morgonen i en timme till en plats med några få tomma hus; Typ någon ladugård eller något liknande. Där i snökaoset tränade vi på SIB (strid i bebyggelse) saker. Genomsöka byggnader, klättra upp på loft, genomsöka stora rum samt lite fältarbete också. Hela dagen var vi ute i snön. Åkte tillbaka till förläggningsplatsen och förbättrade den lite.
Under natten skulle vi alla vara både eldvakt och patrullerande vakt så det blev inte mycket sömn den natten. Inte någon natt heller, för den delen.

Under onsdagen var det mer SIB som gällde. Vi åkte ut med våra pbv:er till ett stort SIB-område. En massa byggnader som vi skulle genomsöka en efter en. Det gick väldigt bra och vi krigade på som bara den.

Gjorde samma sak dagen efter. Genomsökte byggnader och krigade mot fiender. Grönpåsar till mat och lite med sömn, ja allt sånt där onödigt jobbigt.

 

Under fredagen skulle vi göra samma sak. Vi åkte ut till samma ställe och påbörjade kriget. Men under en förflyttning mellan två byggnader blev två av mina soldater "skjutna" och allt blev kaos. Under tillbaka-förflyttningen med de skadade blev även jag "skjuten" och vi fick fraktas en lång bit bort för att vänta på sjukvårdare. Sjukvårdstransporten kom och vi åkte bandvagn till deras riktiga sjukvårdare. I deras sjuktält blev jag omhändertagen på riktigt nästan. De frågade en massa frågor, tog blodtryck, fick en fejkblodklämma på fingret och förberädd för en dropp-spruta. Det var nästan obehagligt verkligt, men mest spännande att få äntligen se de och se vad de sysslar med. Trevliga sjukvårdare dessutom. Fick mat (grönpåse) och allt. Efteråt fick vi hjälpa till att riva deras sjukförläggning och sen fick jag och 4 till agera som fiender åt stab- och ledningsplutonen. Det var skitkul. Vi kom från ingenstans och skjöt som fan på de. Chockade de. Kul, kul.

På mitt eldpost den natten blev allt också bara fel. Först kunde jag inte höra något på den viktiga radion som jag skulle passa. Någongång under natten skulle vi få besked när vi skulle ut och strida men jag kunde knappt höra något. Men vi fick inget besked ändå då. Sen slutade lyktan att fungera så att allt blev svart. I samband med det tog veden slut. Tur att det var i slutet av mitt postpass så att jag kunde väcka killen som skulle vakta efter mig så att han kunde hjälpa mig.

Tidigt på lördag morgon, runt 5 tiden, gick vi upp och stressade oss iväg med pbv:erna till en grottliknande byggnad som vi skulle rensa. Jag gick först i ledet för första gången. Det var jättespännande och jag var så taggad. Jag och min stridskamrat sökte rum efter rum och i korridorer och allt möjligt tills vi träffade på fienden och blev beskjutna och fick ta hand om fångar och skadade. Det var nog det roligaste jag har gjort. Synd att det gick så fort bara. Hur som helst. Efter det åkte vi tillbaka till lägret där våra tält flöt omkring på ett vattenfyllt grusfält. Det hade snöat innan så mycket och nu var det plusgrader och regn att hela förläggningen stod i vatten. Vi började genast med att gräva rännor och diken för att leda bort allt vatten från våra tält men det var sjukt mycket vatten och allt lutade åt vårt håll.

På eftermiddagen sedan fick vi alla ta en snabb fältdusch. Sammanlagt 40 sekunder rinnande varmt vatten. Åh vad sköntt det var. Det behövdes. Sen skulle alla på hela kompaniet åka tillbaka till Skövdes P4, alla förutom min pluton som skulle vara kvar där och vakta förläggningen som var kvar. Så vi fick byta tält till ett större och torrare tält och ligga kvar där över natten och då stå vakt i typ 2 timmar. Allt gick ju bra men det var ju inte så roligt att vara kvar där när alla andra hade åkt till regementet. Tillslut fick vi äntligen åka till P4 vi också. Skön känsla; DJUNGELMUCK! Djungelmuck! DJUNGELMUCK!

På P4 sedan hade vi bara vård och vård. Vapenvård och förläggningsmateriellvård. Två dagar i rad tills på tisdag då vi åkte hem från Skövde, hem till Livgardet. Vi hade då sovit inomhus i två dagar, först i en vårdlokal på betonggolv och sen en varm och skön gympasal. Och då fick vi även chips och cola (som i sin tur blev både frukost och kvällsmål under en dag). Buss på tisdagmorgonen och väl framme på gardet sedan hade vi lite betygsutvärderingar och packade upp allt. Nu är det Djungelmuck för alltid. Jag slipper sova i tält, vara utomhus 24/7 i minusgrader och äta äckliga grönpåsar bara för att överleva. Fältmuck!

Skriv tillbaka
Postat av: Emelie

Va skönt att det är över nu va? Va duktig du har vart. Nu är det inte långt kvar. Kramar Ems

2010-11-22 @ 00:27:34
URL: http://Ems

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0