1:a Slutövningen

Nu är jag äntligen hemkommen från min första slutövning i Småland. Det har vart en riktigt jobbig vecka med mycket kyla, snö, regn och eldöverfall.

Jag åkta ut i måndags. Buss i drygt 4 timmar men det visades film och jag hade fått mat med mig så resan var helt okej, nästan för kort till och med. Framme i Eksjö sen hade vi förläggningstjänst och fixade med tält och sånt.

Under resten av slutövningen har vi stridit och gjort en massa eldöverfall och gjort en hel del mineringar. I onsdags var jag flankskyddets flankskydd, vilket inte var så roligt. Under dagen gjorde jag typ ingenting. Satt och väntade på att fienden kanske skulle komma och när den väl gjorde det kom den bakifrån och skjöt på oss. Hur som helst skjöt vi tillbaka och fienden försvann.
På eftermiddagen sen skulle min pluton träna lite mer på strid i skog och passering över vägar och allt möjligt och då fick jag och en till snubbe agera som B-styrka (fiende). Det var skitkul att äntligen få testa på att skjuta och strida som bara den på min egen pluton.

Dagen efter skulle min pluton göra ett reservanfall. Ja vi skulle göra ett anfall om fienden kom i vår väg. Vilket den inte skulle, men kunde göra. Men fienden kom aldrig så kompanichefen beslöt att vi skulle åka nämare fiendens mark och undersöka området bättre. Då plötsligt, i en korsning möter vi fienden som snabbt skjuter på oss. Min pbv (pansarbandvagn) börjar backa och råkar krocka in i vår andra pbv. Fienden fortsätter och skjuter på oss och allt blev kaos. Min pbv och hela besättningen "dog" och mitt befäl fick någon typ av panik. Allt blev helt fel. Tur att det bara var en övning.

I fredags hade jag/vi en återhämtningsdag. Vi åkte buss till Ingengörskompaniet 2 och fick duscha och byta till rena kläder. Åkte vidare till Skillingaryd sen och fick sova inomhus i några kaserner där. 2 nätter i rad! Det var helt underbart. Så skönt att få sova i en säng och äta riktigt mat, istället för de där äckliga gulpåsarna som jag har ätit hela veckan.

I lördags hade vi vår enda skarpskjutning. Vi åkte iväg med pbv:n, skjöt några få skott från en eldställning och sen fick jag och min farbpolare spränga av ett rör med riktig sprängdeg. Alltså jag gillar sånna smällar. En läskig kick jag får alltså.
Sen åkte vi vidare med pbv:n och fick skjuta hur mycket som helst under 4 minuter. Jag sköt automat med ak:n, 2 ½ magasin och sen några granater med granattillsatsen. Det var skitkul. Typ det roligaste på hela slutövningen. Synd att det var alldeles för kort tid bara. Varför ska det roligaste inte vara så länge?

Och annars under slutövningen har vi bara gjort en massa eldöverfall och minieringar. I måndags under kriget blev allt fel igen. Vi hade förberätt allt och satt och väntade på fienden i flera timmar. Till slut kom fienden bakom oss (som vanligt när mitt befäl är helt förvirrad) och skjöt på oss men vi tog upp striden. Det är ju så synd, jag vet ju att vi kan kriga och så när vi äntligen får det blir allt bara fel. Jag råkade "skadas" när vi klev av pbv:n åt fel håll och fick bli omhändertagen av kompaniets sjukvårdare. (De tränar sjukvård på oss soldater ibland). Men det var ganska spännande och få leka skadad och åka sjukvårdarnas bandvagn.

Och under onsdag-fredag har det snöat hela tiden och när det väl slutade snöa så kom regnet fram igen. Så ett skitväder har vi haft hela tiden, förutom de två sista dagarna då vi bodde på P4:as kasern då solen sken för första gången under veckan. Sista dagen, i onsdags åkte vi bara bussen hem till gardet och fick sen sluta efter det.

Så här glad var jag på bussresan hem.
Men ska jag sammanfatta slutövningen kort så har det vart en jobbig, kall, blöt och långtråkig övning med mycket sitta still ute och frysa.

Skriv tillbaka
Postat av: Emelie

Men du fryser ju typ alltid ju. Det verkar inte spela nånn roll vart du är. ;P



Inte har du gjort illa dig heller(?). Det ät ju ett framsteg. Kämpa på nu sista biten. Nu är det inte långt kvar. Hejja hejja

Puss

2010-10-29 @ 12:38:25
URL: http://Ems

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0