Hej hopp i svampskogen

Hej, har ni det bra där borta?

Jag sitter och njuter med en cider i handen, pappa grillar kött och Nalle har vart duktig och gjort rent en äcklig spis, som pappa har fått. Jag gjorde rent det mesta igår kväll men idag har Nalle gjort rent den innuti och även kopplat in den. Så nu har vi en fungerande spis och ugn, istället för en kokplatta.  
Idag har vi åkt båt till en ö som heter Kobba Klinta där vi har tittat på en gammal signalfyr. Vädret var perfekt soligt men väldigt blåsigt ute i skärgården.  
Efteråt stannade vi och tittade på det nya sjöfartsmuseumet i Mariehamn. En jäkla massa båtar, stora som små. Kanske inte riktigt i min smak, men vad gör man inte för killarna som gillar båtar.
 
Hemma i Finström sedan kom faster med man över på besök. Killarna satt inne och snackade om bygge, motorer, el medan jag och faster drog ut i skogen och plockade svamt. Jajjemen. Jag har gått i skogen och plockat svamt, för andra gången i mitt liv. Kantareller! Det var inte världens bästa svampskog. Väldigt lite svamp var det. Men lite grann hittade jag. Så snart blir det svampsoppa eller svampstuvning eller smörstekt svamp eller svampsås. Gott är det i alla fall.
 

Skriv tillbaka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0