Scandinavian modern

Jag tänkte visa er tre olika inredningsstilar jag har studerat lite närmare på. Jag börjar med "Scandinavian modern".  

Denna inredningsstil kommer från 1950-1960 talet och har rena, raka linjer, balans och enhetlighet. Träslagen var ljusa och färgerna blev starkare. Inredningen hade en liten del av materialförbrukning och en stor del av nytta och harmoni. Funktionen kombinerades med enkel och elegant form.

I bilden kan man se de klassiska murgrönorna i var sitt fönster. Symetriskt och lika. Möblerna är från skandinaviska formgivare. Taklampan ”Maskros” har den svenske formgivare Marcus Arvonen formgivit. Den populära Stringhyllan, av Nils Strinning, hänger på väggen och är en känd möbel från 50-talet. Soffbordet ”Stockholm” kommer från den svenska formgivaren Ehlén Johansson och både bordet, soffan och lampan finns på Ikea. (Gungstolarna ”RAR” är formgivna av den amerikanske formgivaren Charles Eames.)


Skriv tillbaka
Postat av: spiderchick

tack vilken go kommentar jag fick av dig. Jag ska absolut vara STOLT!



Just den där inredningsstilen gillar jag för övrigt skarpt!

2012-05-13 @ 10:05:21
URL: http://spiderchick.nu
Postat av: Louise

Varsågod.



Jag gillar också den stilen.

2012-05-13 @ 11:54:59
URL: http://turqoise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0