IKEA

Idag när Nalle var här åkte vi till Älmhult och kollade läget. Kikade på min skola som jag går i. Åkte sedan till det allra första Ikea-varuhuset, här i Sverige. I Älmhult alltså. Jag shoppade loss och köpte ett köksskåp, två handdukar, två badrumsmattor, garderobsförvarings lådor m.m.  
Nu håller de på att flytta Ikea-varuhuset 500 meter bort. Och det gamla, första, varuhuset ska bli ett museum. Vet inte om det känns så bra faktiskt. Att flytta på det allra första varuhuset, till ett nytt modert varuhus med rulltrappor, större lager och säkert mer kassor än åtta stycken. (I Ikea:t i Älmhult finns det två små lager, inga rulltrappor, åtta kassor och knappt några köer.)
 
Jag tycker att Ikea ska vara kvar där det är i Älmhult. Litet, gammal och annorlunda. Som ett minne av det första Ikea-varuhuset. Inte någon modern byggnad som ser ut som alla andra Ikea-varuhus som byggs upp av alla andra Ikea-varuhus-anställda. Eller som något museum. Vad är det för en dum idé?

Skriv tillbaka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0