Hälsingland T&R

Nu har vi kommit hem från Hälsingland. Sent igår kväll kom vi. Vi har röjt, städat och stängt ner huset inför vintern. Vi har flyttat möbler och tömt på prylar.
På vägen upp när jag körde hade det hänt en olycka på E4:an vid Gävle. En krock. Så vägen var avstängd, blinkade blåljus och hade långa köer norrgående. Vi hamnade långt bak i kön och såg ingenting, men fick sitta och vänta i 50 minuter. Usch, det var lite obehagligt, men vi försökte ha det trevligt i bilen ändå med godis och glatt humör.
Som vanligt när jag ska köra långt så regnade det och var dåligt väder. Otur med olyckan också. Men när vi bytte förare efter halva vägen och Nalle skulle köra så kom solen fram och himlen blev blå. Det händer till 80 % ungefär. Jag kör i skitväder och Nalle kör i strålande väder. Japp.....
Framme vid sommarstugan sedan inspekterade vi renoveringen, som skulle vara klart idag. Toalettrummet, köksgolvet och halva sovrumsgolvet ska byggaren ha renoverat klart nu från förra årets vattenskada. Nog såg det nytt och fräscht ut men snickaren och målaren har nog lite hemläxa att göra. Golvläggaren var dock duktig. Men man blir ju så trött när de inte gör som man säger eller har kommit överens om.
 
Sedan har vi som sagt fixat där i huset och på tomten. Ställt undan utemöblerna, stängt av vattnet, tömt varmvattenberedaren, plockat undan sommargrejer och tömt huset på mat och textilier som ska hem.
Igår innan vi åkte hem så passade vi på att shoppa lite också. Mitt initiativ såklart. I fyra butiker/varuhus handlade vi lite nödvändigheter som tvättmedel, schampo och tandkräm men även lite nytt till garderoben, julklappar och lite nya julgardiner till hemmet. Jag har alltid letat efter julgardiner som inte är röda. Helst skulle jag vilja hitta ett par blå, som passar till vårt blåa sovrum, men det har jag inte sett någonstans. Nu hittade jag ett par gråa och vita med söta renmotiv på. Bättre det än alltid röda tomtar.
Jag ville även ha en ny orkidé eftersom de två jag har hemma har jag tagit död på och kämpar på sista refrängen med skrumpna rötter och torkade blad. Hittade en femsträngad som inte alls var speciellt superdyr. Och har den fem blomsträngar har jag fem chanser att den blommar på någon av strängarna någon gång. När den ena strängen dör börjar den andra strängen att blomma liksom. Så att blomman kan blomma alltid, på någon sträng. Visst? Bra va?! Säg att mitt hopp kan överföras till verklighet.
Vi får väl se hur länge den lever då.
 
Vi fick även se vinkännaren Carl Jan Granqvist som hade haft någon föreläsning i blomsterbutiken. Det var ett himla jippo där och tanterna satt som flockar runt honom och tjattrade. Men jag vågade inte säga något. Hade inte tid heller. Så jag smygfotade honom istället och skyndade mig därifrån.
Sedan åkte vi trötta hem till Stockholm i mörkret. Hej kära Stockholm. Jag vill aldrig flytta ifrån dig. Men ibland är det skönt att slippa dig. Slippa alla köer, slippa all stress, alla tätbebyggda hus.
 

Skriv tillbaka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0