Sista skidåkningsdagen

Det är sista dagen som liftkortet fungerar idag så vi ska nöta in slalom hela dagen. Vi ska åka till Hundfjället igen, för där finns som sagt de bästa backarna.
 
Idag skiner solen och himlen är blå. Snön ligger tjock och vit på marken. Som i ett sagoland.
Vid Hundfjället låg det som ett tjockt molntäcke vid toppen. Vi åkte liksom igenom molnen både i liften på väg upp och i skidåkningen nerför. Det ökade äventyrskänslan. Men molnen försvann sedan framåt eftermiddagen.  
På toppen av fjället fanns en helikopter, som man kunde få åka med i. Varken jag eller min fästman har åkt helikopter tidigare så vi bestämde oss för att åka med. Med pjäxor och tjock skiddress på.
Herre Gud vad nervös jag var. Det var läskigt att åka helikopter över fjällen. Så högt upp man kom, helt hjälplös och kontrollös. Jag nästan darrade. Men jag försökte fokusera på att ta foton genom den skitiga fönsterrutan istället, så att jag inte skulle bli allt för nervös eller chockad.
Vad vackert det var att se både Hundfjällets och Tandådalens fjäll och landskap. Alla skidbackar såg man. Alla små vägar. All skog. Den oändliga himlen och horisonten. Det var svårt att fatta vad jag egentligen höll på med. Och Nalle som satt bredvid och var höjdrädd och nervös han med. Livrädda båda två, men samtidigt jagade vi äventyret och utmaningen.
Men vad roligt det var. Vill åka mer. Mer!
Vi åkte skidor sedan resten av eftermiddagen, tills liftarna stängde och det var dags att åka och lämna tillbaka skidutrustningen. I stugan drog vi igång en bastu och tog oss ett välförtjänt glas vin.
 
Imorgon ska vi åka hem. Det känns redan nu tråkigt.

Skriv tillbaka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0