GT utbildning

Tänkte berätta lite vad jag har gjort under de närmsta dagarna i lumpen också.

I måndags efter högvakten var det fys som vanligt; Och sen en lugn och skön förmiddag. Efter lunchen sen skulle vi marscha till Kulla skjutbanor, ungefär 5km bort, och lära oss skjuta med granattillsats. Så vi börja med gt:ns alla få delar, laddning och patron ur. Därefter en hel dels torrövning men sen fick vi äntligen skjuta lite övningsgranater också. Det gick jättebra och jag var en av de bästa. Träffade en hel del på 75-, 100- och 150m. När klockan var runt 21 marchade vi hem igen och jag kom väl i säng runt 12 den natten.

I tisdags marschade vi till Kulla igen och fortsatte skjutövningarna. Då gick det inte alls bra. Var då en av de sämsta och tappade gnistan totalt. Efter den frystorkade lunchen fick vi se en soldat skjuta en skarp granat med den small aldrig av, det blev något fel, så vi fick fortsätta med våra skjutövningar igen. Då gick allt jättebra igen. Och jag var tillbaka bland de bästa. Sista skjutövningen vi skulle göra, en spring-dit-och-skjut-sen-kryp-dit-och-skjut-och-sen-spring-dit-och-skjut, var jag bäst på i hela gruppen. Jag träffade de första målen på första försöket och det sista målet klarade jag på andra försöket. Skitbra. Så allra sist fick jag duellera med killen som var näst bäst, men då råkade jag förlora med en liten liten marginal. Men roligt var det. Trött var jag också under marschen hem runt 22-tiden. Så det blev sent den kvällen med.

Under onsdagen fick vi teori på hur bataljonen fungerar under krigssammanhang. Hur ledningen, sjukvården och fordonstankning fungerar m.m. Sen blev det givetvis lite fys också, men det var inte så farligt.
Sen................ HEMMÅT!


Skriv tillbaka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0