Fältvecka med pbv

Äntligen har jag kommit hem från fält och skog. Men det har vart ändå den bästa fältveckan någonsin. Jag har sovit inomhus, fått 6 timmars sömn, ätit "riktig" mat med tillgång till diskning och haft tillgång till både toalett och dusch. Jag har även fått åka pbv till skjutövningarna. Och för er som inte vet vad en pbv är så kan jag berätta att det är ett fordon, typ någon stridsvagnliknande med kulspruta på taket och plats för en åttmannagrupp bak till. 

Äntligen ska vi få åka pbv och slippa marscha så sjukt mycket som vi gör. Äntligen ska vi åka pbv till skjutövningarna och även skjuta från pbv:n. Så det är det jag har gjort den här veckan.

Redan i måndags drog jag ut i fält, på eftermiddagen. Vi hade lite förläggningstjänst och sen en massa teori om eldöverfall. En jävla massa teori.

Tidigt på tisdag morgon, runt 6.20 var vi ute och sprang och fysade med löjtnant. Så tidigt har jag aldrig tränat. Det var sjukt jobbigt också (som vanligt). Sen efter frukost och städning och allt sånt fick vi kika lite på pbv:n. Packade den inför strid och överfall samt tränade på att hoppa in och ur snabbt och effektivt. På eftermiddagen sen tog vi en tur med den. Det var skitkul. Trångt och smärtsamt men skitkul. 

Onsdag morgon var jag ute och fysade igen. Sprang en liten stund och sen lyfte skrok, bokstavligt talat. Hela dagen sen var vi med pbv, körde runt och sen gjorde vi eldöverfall i skogen. Gjorde mineringar och grävde skyddsvärn. Mestadels så låg jag mest stilla i eldställningen eller låg och stirra på en väg där det skulle komma fiender om tre timmar. Sen skulle jag springa fort tillbaka en lång sträcka och hoppa in i pbv:n och åka därifrån. Det var det jag gjorde. Låg stilla och väntade och sen sprang därifrån. 

Samma sak gjorde jag/vi på torsdag också. Eldöverfall med pbv fast då fick vi skjuta lösplugg en hel del. Slapp fysen på morgonen också. Det var skönt. På eftermiddagen sen fick vi åka pbv hem till Gardet också. Städade, packade upp, packade ner, vårdade alla vapen m.m. Fick ingen tid för varken lunch eller middag den dagen, så jag fick småäta lite hela tiden. Russin och nötter och sånt som gav snabb energi. Kvällen blev lång med allt skit vi skulle göra. Kom i säng runt 23-24 nångång, men jag ska inte klaga, jag fick sova i min "egen" säng på Gardet och det är det bästa, förutom att sova i min egen säng hemma såklart. 

Och i fredags var det städning och fys som gällde. En ganska lugn dag med sovmorgon och allt. Men på kvällen däremot, då var det PLUTONSFEST! Återkommer om det när jag inte är bakfull längre, eller jag menar när jag inte är trött längre. 


 

Skriv tillbaka
Postat av: Sofie

Åh vad söt du var på den där bilden ;P

2010-09-12 @ 19:48:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0