Ett nytt år blir till

Gott Nytt År

Vi ska vara hemma i villan och hålla i fest och middag idag. Micke, Hensch, Jennifer och Jeff kommer så ska vi dricka skumpa, bada bastu och äta en superduper Nobel-middag. Gott nytt år.

Julafton

Det blev en alldeles lagom och bra julafton i år. Jag, fästmannen, mamma och min bror åkte hem till mormor och morfar och drack glögg, åt julmat, fikade och tittade på Kalle Anka. Det var länge sen jag umgicks med mormor och morfar. Har på senare år börjat att sakna de när det går flera månader innan vi ses igen. Men nu så hann vi umgås och snacka av oss.
En stund efter Kalle Anka åkte vi hem till mamma igen. Där kom Tomtens två tomtenissar och delade ut julklappar till familjen. Och efteråt åt vi kvällsmål innan jag och fästmannen åkte hemåt till vår villa och somnade som två små lyriska barn.

Jag älskar julafton. Jag älskar nyårsafton. Och jag älskar midsommarafton. Jag älskar helt enkelt afton:ar.
Maten var god, jag fick träffa min familj, jag fick se på det traditionella Kalle Anka, paketen verkade uppskattas och julgranen sken vackert i mörkret. Precis som julafton ska vara.

Julaftonsmorgon

Nu är vi på väg till mormor och morfar för att fira jul. Vi har precis hämtat upp mamma och brorsan och bilen är fylld med mat och glädje.
Vi ska äta där och självklart se på Kalle Anka och umgås. Jag är förväntansfull. Taggad och laddad. Nu kör vi.

God Jul!

God Jul

Dagen innan

Dagen innan julafton och jag springer runt som en idiot i huset och städar, plockar, julpyntar, diskar, äter och slår in julkappar. Allt samtidigt. Och sen betalar jag fakturor, kollar mail och slänger in ett blogginlägg. Lite Facebook på det och sedan dammtorkar jag igen.
Men imorgon är det julafton och då släpper jag allt och bara fokuserar på en bra jul med min familj och släkt. Jag och fästmannen ska hämta upp mamma och bror så ska vi åka till mormor och morfar (2 timmar bort) och fira halva julen där med mat och förmodligen Kalle Anka. Sedan ska vi hem till mamma och välkomna tomten och hans klappar och äta igen, framåt kvällen. Och det längtar jag efter. Varför är det bara jul en dag om året för när det är så mysigt?
Igår var pappa och hälsade på efter jobbet. Vi hade en liten mini-jul och åt mat och delade ut lite julklappar. Jag klädde granen (som vi tog in för 5 dagar sedan) också. För att skapa lite mer stämning.
Innan hade jag precis köpt de sista julklapparna för hela familjen.

Så... nu måste jag fortsätta att julpynta och städa. God jul önskar jag dig.

4:e Advent

Idag är det fjärde och sista advent innan jul. Det är fyra dagar kvar till självaste julafton och jag bara längtar mer och mer. Jag har inte riktigt den rätta "jul-feelingen" än, med tanke på att det inte finns någon snö här, jag kom typ hem från Gran Canarias varma sol, jag har inte hunnit julpynta klart hemma eller hunnit köpa klart alla julklappar.

Men idag ska jag ut och julhandla klappar i alla fall. Då har jag kommit en liten bit närmare jul.

Underbara Gran Canaria

Vi sitter i taxin på väg hem nu. Det är mörkt här i Sverige och det ligger ett frostigt vitt täcke över marken. Jag är helt slut i kroppen. Stel efter 6 timmars flygresa. Eller 7 timmar egentligen, för flyget blev försenat en timme innan vi fick åka. Men allt gick annars bra. Bara väldigt tråkigt att lämna Gran Canarias värme.
I förmiddags packade vi och gick en liten promenad vid havet. Vi fick även ett glas Cava (Spansk champagne) på hotellet som vi drack innan vi åkte till flygplatsen. Nervös som vanligt var jag hela dagen. Men allt flöt på. Vill inte åka hem än bara. Är inte redo för Sveriges mörker och kyla.
Får längta till julafton istället. Och i januari ska jag åka till Sälen som jag får längta till också. Då kanske tiden går fortare så att det snart är sommar igen. Och varmt.
Men det har vart en bra resa i Gran Canaria. Sol varje dag. Bad i både pool och havet. Spännande utflykter. Goda middagar. Trevligt folk. Vackra landskap. Fina sandstränder. Ca. 25 grader varje dag. Och helt enkelt underbart.

Sista dagen

Sista dagen här på Gran Canaria och det väntas en lång flygresa. Men först ska vi äta frukostbuffé, packa och gå en strandpromenad. Kommer sakna denna värme, denna sol och denna glädje.

Bada i havet

Det är näst sista dagen här på Gran Canaria och det ska vi avnjuta med sol och bad. Vi ska bara ta det lugnt och hänga i solstolen hela dagen. Och bada i havet och några dopp i poolen också.

Åh vad roligt det är att bada i havet bland vågorna. Lite läskigt är det att de kan vara så starka och dra med människor längre ut i havet. Men väldigt kul att få hoppa i vågorna. Flyta i saltvattnet. Svälja en kallsup. Svälja en till kallsup...
Ikväll ska vi gå ut och äta riktig spansk tapas. Det finns en liten liten krog här i närheten av hotellet som lagar spansk tapas med spanska små rätter. Mojo, räkor i aioli, friterad bläckfisk, spansk skinka med mera. Det var hotellreceptionisten som tipsade oss. Så det ska bli intressant att få pröva.

Maspalomas

I förmiddags åkte vi bil till Maspalomas för att upptäcka lite nyare mark. Det är ett fint område med lyxiga kåkar, städade sandstränder och hyffsade människor.
Vi kollade i butiker och gick längs den långa stranden. Shit vilka vågor det var där. Jag överdriver inte om jag säger att det var över 2 meter synligt höga vågor. Har nog aldrig sett så höga vågor förut i mitt liv. Och det var mycket folk ute i vattnet. Mest surfare. Men ändå.
På eftermiddagen gick vi i Maspalomas gigantiska öken. Med sand från Sahara, hitblåst i vinden. Bara sand, sand, sand. Och sanddynor. Men gick man en bra bit igenom "öknen" kom man till havet. En lång sandstrand via Playa de Inglés och Playa de San Agustin. Där flockades det av människor. Fullt påklädda, halvnakna och helt nakna. Alla möjliga människor var där.
Efter den långa sandpromenaden åkte vi hem och tog oss ett kvällsbad i havet. Stranden visade röd flagg och vågorna var höga. Men ett snabbt dopp på det halvgrunda kunde jag klara av i alla fall. Och roligt var det också.
Sval tog jag mig ett dopp i den ännu kallare hotell-poolen, innan vi gjorde oss i ordning och gick ut och åt middag.

Lucia

Lucia firades med en biltripp upp i bergen till staden Santa Lucia. Nalle körde och jag satt i baksätet åksjuk av alla kurvor och branta backar. Serpentinvägarna var ganska obehagliga men jag satt och försökte koncentrera mig på annat under tiden. Det gick sådär.

Vi stannade och rastade vi en utkiksplats mitt bland bergen med utsikt över högre berg, djupare dalar, stup, krokiga vägar längs bergväggar och långt borta i horisonten såg man orten San Agustin.
Vi körde en bit till och stannade sedan i byn Fataga och fikade. Högt bland bergen. Uppe bland molnen. Vilken utsikt den lilla gamla byn hade.

Sedan fortsatte vi vidare till Santa Lucia. Där var det en stor Luciacermoni med den spanska Lucian och Sveriges Lucia från Umeå. Det var en massa folk där, präster, barn, någon musikkår och marknadsstånd överallt. Det är verkligen något stort här på Gran Canaria.
Vi stannade kvar en stund. Strosade runt. Åt canarisk lunch och bilade sedan hemåt.

3:e Advent

Idag är det tredje advent och Lucia på samma dag. Vi ska åka till Santa Lucia och kolla på en Luciacermoni där. Det ska bli kul. Både jag och Nalle har velat åka dit just på Luciadagen och just vid rätt tidpunkt. Nu ska vi äntligen få göra det.

Puerto de Mogán

Idag har vi hyrt bil och tagit oss en tur mot Puerto de Mogán. Det är en hamnstad med mycket båtar, badstränder, stora hotell, en fyr, vattenaktiviteter och broar. Ett mysigt litet samhälle med mycket folk. Gillar man fisk finns Gran Canarias bästa fiskrestaurang här också.
Vi åkte serpentinvägar uppe i bergen på vägen hit. Smala och läskiga vägar högt uppe längs branta bergsväggar. Men det gick bra och Nalle körde så bra så.
Vi strövade omkring i flera timmar och tittade i butiker, fikade, åt glass och tittade på den vackra havsmiljön. Jag köpte en fin klänning.
Solen gassade på och allt var underbart. Som i en film.
På hemvägen åkte vi den nya motorvägen och åkte igenom tunnlar genom bergen. Inte lika läskigt och mycket tråkigare. Men nu så har vi provat det i alla fall.

Solat och badat

Vädret har vart kanon med sol och värme. Runt 25 grader hittills. Vi har solat och badat de två första dagarna och idag har vi också shoppat en del. Det blev en väska, badskor och solglasögon för min del. Jippi. Skoj skoj.
Här har vi det bra. Ville bara säga det. Underbart skön med sol och värme.

På väg dit där solen skiner

Nu sitter jag på planet till Gran Canaria. Jag har verkligen längtat efter denna dag.
Sov runt 2 och en halv timme inatt så jag är trött som ett as. Men glad och lycklig. Kommer nog inte kunna sova något på planet heller. Men vi får se vad jag lyckas med. Lite film, korsord, spel och tidningar ska underhålla mig i alla fall. Hur som helst. Om några timmar är vi på Gran Canaria där solen skiner.

Semester!

I förrgår natt kunde jag inte somna. Jag var inte tillräckligt trött och det blåste storm utanför fönstret.
I natt kunde jag inte heller somna. Då låg jag och tänkte på jobbet, på resan, på packningen, på att jag inte ville bli sjuk för att jag var täppt i näsan och hade ont i halsen.

Gissa om jag kommer kunna sova något i natt då.

Nä, skulle inte tro det. Imorgon klockan 5 står taxin utanför huset och ska ta oss in till Arlanda. Jag har packat hela kvällen (och gårdagen) och fixat i ordning allt inför resan till Kanarieöarna. Men tror inte att jag kan lugna mig för det. Jag tror att jag har resfeber. Är nervös ifall något fel ska hända. Är nervös över att jag ska bli sjuk (har haft ont i halsen hela dagen), att vi missar flyget, att flyget blir inställt, att vi glömmer något viktigt o.s.v.

Som det brukar vara när jag åker utomlands. Men men. Nu återstår bara en varm dusch och sen ska jag måla naglarna, vattna alla blommor, packa necessären och sova arton hundra timmar.
But here we go! Gran Canaria i en vecka! Sol, bad, värme och semester!

2:a Advent

Idag är det andra advent och 18 dagar kvar till julafton. Det firades med julgröt till frukost, två tända ljus och en massa husfix under dagen.
Igår var vi på Ikea och storhandlade till villan. Gardinstänger, lådor, klädförvaring, dubbeltäcke, lampor och mycket, mycket mer. Så idag har vi packat upp några av sakerna och monterat de.

Nästa vecka är det bara jobb i två dagar för sen åker jag till Kanarieöarna. Woho.
Jag har längtat varje dag efter en veckas sol, bad och värme. Nalle följer självklart med så ska vi ha det så underbart. Lovely.

Ha det gott.

AW

Ikväll efter jobbet ska jag på after work med kollegorna på samma avdelning. Vi ska gå ut och äta och ta oss några glas vin.

Det är nog min första riktiga aw som jag går på. Det har aldrig blivit av tidigare. Så jag är taggad. (Men ganska trött efter att ha vart vaken sedan klocka 5 imorse).
Jag slutade tidigt idag så jag åkte hem och väntade och fixade i ordning mig istället. Det blev ganska casual outfit ikväll. Jag ska ju jobba imorgon.

Men det här blir nog roligt.