Semester i Hälsingland

Hej mina kära läsare. Det var länge sen.

Jag har haft fullt upp med flytt, jobb och semester de senaste veckorna. Lite födelsedagsfirande har jag hunnit med också. Förra lördagen åkte jag till Gnesta med paket och resväska och firade min vän Micke med dunder och brak och sov även över där. Det var en jättebra fest. Lyckad, gott om plats och bra med god mat och dryck.
Jag och fästmannen har precis kommit hem från sommarstugan i Hälsingland idag. Där har vi vart i fem dagar, i regnet och shoppat loss till nya villan, firat min namnsdag med grillmiddag utomhus, firat Nalles födelsedag i Skärså fiskehamn och guidats runt i hela Hälsingland.
Min namnsdagslunch.
Skärså hamn.
Det har regnat varje dag men på Nalles födelsedag hade vi faktiskt sol på förmiddagen. Då satt vi ute på en fiskerastaurang i Söderhamns skärgård. Han fick presenter, skumpa och gräddbakelser med ljus på under dagen. Kändes som att han blev helnöjd med dagen. Grattis älskling.

Bad och fotboll

Sista dagen på torpet gick vi upp runt 9-tiden och åt en stor frukost tillsammans. De vuxna grabbarna skulle sedan göra någon torpgöra, typ flytta på stora stenar och stockar, medan jag, mamman och barnen åkte och handlade.

Det blev en lugn förmiddag som vi grillade korv till lunch. Jag grillade. Har typ aldrig grillat förut och efter att ha bränt fyra korvar blev resten av korvarna mycket bra. Vi avslutade lunchen med en vattenmelon på 6 kg. Som vi inte orkade äta upp. Men god var den. Typiskt sommar.
Efter lunchen spelade vi fotboll allehopa. Ungarna går ju på fotboll och har inte spelat så mycket nu på sommarlovet så jag och Nalle offrade oss. Solen kom fram från alla mörka moln och vi sprang omkring som bara den. Himla roligt faktiskt. Minsta tjejen fick bollen i huvudet, Nalle fick ont i fötterna (han var ju dum nog att spela barfota) och jag tog värsta snygga lyran när jag stod i mål.
Svettiga och trötta slängde vi oss i sjön en sista gång. Kändes ännu kallarare idag än vad det var igår, men det var faktiskt 20-21 grader i vattnet idag. Vid ytan. Trots mulet och regnigt väder.
Vi åt en tidig taco-middag med glass till efterrätt innan vi packade det sista och satte oss i bilen på väg hem. En himla trevlig semester och mysigt sommartorp med roligt sällskap.

Bastu och bad

Frukosten startade runt 11 på morgonen. Senare än planerat men både jag och Nalle var helt utslagna på morgonen efter gårdagens ravinklättring. Ungarna vaknade runt 9-tiden men vi orkade inte gå upp och somnade om.
Hur som helst. Efter frukosten väntades det lunchbesök av några släktingar till familjen, som även vi känner. Så vi dukade fram en sillunch med falukorv utomhus i solen. Är det svensk sommar måste man ju sitta utomhus, oavsätt väder, eller hur?
Efter att lunchgästerna hade lämnat torpet provkörde vi deras fyrhjuling. En rolig och livsfarlig leksak för vuxna. En sådan skulle man ha hemma.

Framåt sena eftermiddagen drog vi igång deras bastu precis vid vattnet. Det var så varmt att vi alla hoppade i sjön. Till och med badkrukorna Louise och Nalle badade.
Första doppet för i år! Och det var 20 grader i vattnet, men det kändes som 15....
Helt mörade i kroppen åt vi middag, såg Allsång på Skansen och Grattis Viktoria och gick och la oss i sängen sen. Somnade som en nerklubbad säl.

Raviner och torpet

Resan tog bara 3 timmar ner till två av Nalles vänner, med barn. Deras sommartorp mitt ute bland skog, sjö och kohagar. Där har vi nu vart i 4 dagar och badat, ätit gott och busat med barnen.
I söndags kväll när vi kom dit blev vi bjudna på grillmiddag direkt efter visningen av hus och tomtgränserna. Sedan var klockan alldeles för mycket för att göra något annat, så vi slocknade fort efter att ha lagt huvudet på kudden.
Måndagen började klockan 9 med frukost. Därefter tog vi oss en biltur till Skurugatan (som det hette) och gick en stenig och lerig ravinstig i skogen. Eller det blev mest klättring och nerhasning bland vassa stenar och 20-30 meter höga och lodräta bergsklippor att blicka upp mot. Men cool miljö att få uppleva.
Efter 2 timmars "bergsklättring" åt vi medtagen lunch på toppen av ett berg med utsikt över horisonten. Sagolikt och magiskt nästan.
Därefter tog vi en biltur runt området och de "närmsta" samhällena och byarna och tittade runt. Och köpte oss varsinn glass. Fint och platt landskap. Förutom ravinskogen som har Smålands högsta berg.

Vi åkte sedan hem till torpet och drog igång en grillmiddag.

Trädgårdsgöra och basta

I en vecka har jag nu bott i vår nya villa. Bara en natt har vi sovit i gamla fräscha lilla lägenheten, för att ta hand om blommorna, posten och utföra ett jobbärende. Jag och Nalle har jobbat hela veckan och när vi har kommit hem från jobbet har vi fortsatt att städa och göra rent i villan. Nu har jag tröttnat på att städa kan man väl säga.

Imorgon har vi semester i en vecka. Då ska vi till Småland och hälsa på några vänners sommarstuga. Då tar vi semester från flyttstädningen också. Det ska bli skönt. Och roligt för vi ska busa med vännernas barn också. Men 5 timmars bilfärd är inte så lockande.

En vecka i huset har gått och idag invigdes vår bastu i villan. Japp, för numera har vi en egen bastu. Vi har köpt nya "sittfiltar" till bastun också. Det var skönt att basta. Det var länge sen sist. Är helt slut nu.
Under dagen har vi städat och fixat mycket på tomten. Klippt, borstat, rensat och krattat framsidan och trappan upp. Så nu ser det lite finare ut och det är ju mycket roligare att mötas av en fin miljö innan man kommer hem. Så kan man hantera kaoset innanför väggarna lite bättre.

Jag har flyttat!

Första dygnet i Villan har gått och fast det har känts konstigt och annorlunda att vara där så har det ändå gått bra. Vi har burit flyttkartonger och städat hela dagen. Jäklar vad vi har städat. Och ändå har vi knappt börjat.
I lördags körde vi ett flyttlass, till 20 minuter längre, bort från allt men närmare till sjö, skog och natur.

Det är ett gammalt hus som knakar med en stor tomt med en massa tallar på, men fastigheten har stor potential och charm och nu är det äntligen vårt. Större, rymligare och friare än vår lilla instängda lägenhet.
Sedan tillkommer det mycket renovering, städning, trädgårdsarbete och längre sträckor till buss, butiker och jobb. Men istället har vi utrymme att utvecklas. Utrymme att gro. Utrymme att göra vad vi vill, när vi vill. Helt underbart.
Och i vår nya mjuka dubbelsäng som vi hämtade ut för ett par veckor sedan, så sover vi gott om nätterna i alla fall.

Idag så flyttar jag

Jag och fästmannen flyttar äntligen till vår villa idag. (USA:s självständighetsdag = Louise och Nalles flytt-, städ och självständighetsdag.)

Jag ska flytta

Imorgon ska jag och fästmannen flytta till villa. Yey! Äntligen! Som vi har längtat.
Vi fick tillgång och nycklarna den 21 juni och har vart där med flyttlådor i omgångar sedan dess. Det ska bli så kul.

Det är min sambo som har ärvt denna villa från släktingar och är i stort behov av renovering. Men det går jättebra att bo där nu och allt finns redan där. Vatten, el, spis och vår nya säng som ska monteras.
När vi är klara med kåken, om typ hundra år, då kommer den vara perfekt, fräsch och som ny.