Vad är en dag på slottet?

Vad är en dag på slottet? Det kan ju va dötrist... och tråkigt... och alldeles........., alldeles förjävligt jobbigt.


Har nu stått mina sista högvaktsdygn på slottet. Dock inte de allra sista, de kommer i höst nångång men för den här gången är de över, finito, over(!). 
             
I måndags åkte jag tillbaka till Livgardet. Vi hade en genomgång av den internationella hinderbanan och sen körde vi den några gånger. Tränade på speciella svåra hinder och sånt. Skitsvårt och jag kan säga redan nu att med de höga och svåra hindrerna är jag dömd att misslyckas...
Vid 18-tiden samma kväll åkte "alla" tjejer från gardet in till slottet på ett NVK möte. Ett sånt där möte för alla tjejer i lumpen så vi kan prata ut med jämställda om hur det är i lumpen och hur vi kan förbättra lumpen. Fast vi snackade mest skit och det var hur trevligt som helst. En abonerad buss kom och hämtade oss, men då var vi bara fyra som åkte med, resten var redan på slottet. En buss helt för oss själva, schysst. Jag fick chansen att berätta min situation i lumpen. Hur det är att vara ensam tjej i min pluton där killarna inte pratar med en, där de inte lyssnar på en fast man har rätt, där de inte bryr sig att man finns ens....
Efter "mötet" med en massa fika så strövade vi iväg ett tjejgäng i Gamla stan och fönstershoppade lite medan vi väntade på bussen. Då fick jag snacka lite mer med de och det var skönt att få prata av sig lite med tjejer som förstår sig på en.
Så nu i alla fall så pratar jag lite mer med de andra tjejerna i lumpen. Hälsar och så i alla fall. 
             
Högvakt på tisdag sen. Som vanligt första avlösning på Lejonbacken med de sämsta tiderna och passen. Fick sova 4½ timmar som vanligt medan de andra avlösningarna får 6-8 timmar. Nä jag är inte bitter. Aja, det är bara att bita ihop, snart över.
Det var en helt sjuk grej som hände när jag stod på vaktpost en gång. En dam i 40-50 årsåldern kom fram till mig och la en 20-lapp framför mig. "Här, varsågod", sa hon och gick iväg en bit. Det var fullt med människor runtomkring och jag visste inte vad jag skulle göra. Tillslut sa jag till henne att jag får betalt av att stå där. "Det spelar ingen roll, jag tycker du ska ha den i alla fall, varsågod", fortsatte hon sen. Sedan gick hon iväg bara. Lappen låg där framför mig, hölll på att blåsa iväg, så tillslut tog jag upp den och fortsatte som vanligt. Dricks!

Onsdag var det bara parad som gällde för min del. Inget postpass. Vi åkte buss hem och sen var det dags för fys med den där jävla internationella hinderbanan som är skitsvår och meningslös. Men vi slutade hyffsat tidigt så jag drog iväg till stan igen och käkade middag med Nalle på PizzaHut. Nam nam.

Trackback
RSS 2.0