Blommor

Jag är inte så värst bra på blommor. Vad det är för sort? Hur man ska vattna? Hur ofta man ska vattna o.s.v. Jag har en tendens att övervattna alla blommor. Men samtidigt vill jag inte ha ett hem utan blommor och gröna växter.
 
Jag fick en orkidé av Nalle när jag bodde i Alvesta för nästan ett år sedan. Då såg den ut såhär. Vacker och blommade fint med gröna blad och knoppar.
Och med min blomkunskap och ivrighet på att blomman skulle fortsätta att se vacker ut så vattnade jag den lite för ofta. Jag övervattnade den och tog nästan död på den. Eller jag trodde att jag hade tagit död på den och att det bara var en tidsfråga innan den skulle ruttna bort. Två blad dog och ett blad gick av på mitten i alla fall.
 
Så jag tog bort allt dött på den och lät den vara ifred på fönsterbrädan i några veckor. Jag vattnade bara varannan månad, istället för en gång i veckan. Och nu, ett år senare, växer det ett nytt blad på orkidén! En grön liten bladbebis. Who's a good girl? Who's a good girl?
That's my girl. Hejja hejja, kämpa på. En vacker dag vill jag att du ska blomma också.

Skriv tillbaka
Postat av: Sandra Svensson

Hej Lollo! Ett tips på hur du vet när du ska vattna en orkide. När rötterna är vita är det dags för vattning å då ställer du den gärna i slasken där du har tappat upp lite vatten så den dricker under ifrån. Litet tips min mamma lärde mig en gång i tiden =)hoppas allt e bra med dig.
Kram sandra

2014-06-27 @ 22:44:49
Postat av: Louise

Hej Sandra. Va roligt att höra ifrån dig. Det var länge sen. Tack för tipset.
Fast sens jag tog "död" på blomman är rötterna alltid vita, tycker jag.

2014-07-01 @ 12:43:25
URL: http://turqoise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0