Åland med Nalle

Kom hem från Åland igår kväll. Åkte dit med Björn i torsdags. Så vi har nu lekt turister i fyra dar. Min pappa har en liten nybyggd stuga på en ö mitt på Åland så dit åkte vi först av allt. Vi åkte runt på ön och tittade på det mesta. Ett högt utsiktstorn, Finlands största ek (knappt vid liv), lite gamla fiskehamner m.m.
I fredags åkte vi runt i hela Mariehamn, Ålands huvudstad. Vi åkte längs hamnen och tittade på Pommern och till ett till utsiktstorn. Såg ut över havet. Vi gick igenom Lilla Holmen, som en liten ö kallas för. Där finns det fåglar, svanar, höns och påfåglar och sånt. Åt en glass i solen och såg havet. På eftermiddan åkte vi och hälsade på lite av min släkt. Fikade lite och pratade lite. Åkte sedan tillbaka till stugan och grillade och drack gott hela kvällen.
Vi fortsatte att turista även på lördagen. Vi åkte först till en Röda Korsets marknad inne i stan. Min farmor skulle sälja Ålandspannkaka där. Inte alls lika goda som vanliga pannkakor, helt annorlunda.... Så vi strövade omkring där en stund. Tittade lite på olika saker som de sålde.
Sedan åkte vi vidare till Bomarsund och tittade på en gammal militär fästning från kriget. Fanns bara ruiner kvar. Såg en annan borg med gamla kanoner på från andra världskriget. Åkte sen igenom Finlands första tunnel. (Åland måste ha vart försöksdjur eller nåt?!) Vi såg "Uffe på berget" också, vilket var ett till högt (jävla) utsiktstorn, med ett lustigt namn. På kvällen åkte vi till en släkting till mig som fyllde 66 år. Vi drack kaffe och åt en väldigt god hallontårta.
Sista dagen åkte vi till en kyrka i Pålsböle, där min farfar ligger begravd. Han fick lite fina blommor som jag och Björn hade plockat. Sen åkte vi vidare till Geta, Geta bergen där vi klättrade upp i ett till (jävla) utsiktstorn. Vi åkte vidare till det kända Havsviddern, ett hotell och ett till utsiktstorn högt uppe på ett berg med havsutsikt norr över. Smällde i oss lunch hemma i stugan, hälsade på lite mer släkt igen och åkte sen till Eckeröfärgan hem till Sverige.
Så nu har jag och Björn vart på hela Åland på fyra dagar, vilket jag inte har vart på 20 år tidigare. Tur med vädret hade vi också. Så det var en helt okej bra långhelg med Björn på Åland med min far och släkt. Mycket farande hit och dit hela tiden dock, men okej ändå.

Skriv tillbaka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0