Fältvecka med SIB 2

Då var man äntlign hemma från fältveckan och SIB-utbildningen. Men ta det lugnt, det kommer fler fältveckor och SIB-utbildningar.

Efter påskledigheten började jag fältveckan redan på tisdagmorgon efter fysen, ja, som vanligt. Den här gången fick vi äntligen åka buss till fältet också. Det var på tiden.
Vi körde igång med en massa skjutövningar och gjorde det hela dagen i stort sätt. Till och med på kvällen skjöt vi, i mörkret med våra monovarer (mörker-sikten).
Jag fick även mitt första eldavbrott på Ak5:an, (något fel på vapnet/patronrna så att det inte går att skjuta med, för er som inte förstod det). TVÅ gånger samma dag. Men allt gick bra och jag kunde åtgärda problemet.

Vi sov i tält på ett stort betonggolv den natten. Med små fläktar för att hålla värmen i den stora lokalen. Jag var vakt under natten och var ute och frös, så det blev inte mycket sömn den natten. Och upp tidigt skulle jag på onsdagsmorgonen.
Då skulle vi träna på att passera korsningar och gator i krigs-sammanhang. Smyga längs väggarna med vapnet och allt. Det var ganska kul men jobbigt med all utrustning. I slutet fick vi skjuta med lösplugganordningen och peppra på som bara den. DET var skoj. Det körde vi på under hela dagen tills vi var helt utmattade.
Vi kutade förbi alla korsningar och sprang fram och tillbaka hela dagen.

Vi fick som vanligt sova på betonggolv, men denna natt slapp vi tältet(!). Jag fick även sitta eldvakt för den lilla värmefläkten som stod i lokalen och skulle göra oss varma. Men fy fan vad kallt det blev i alla fall. Och hårt ska vi inte tala om. Men jag överlevde den natten också och under torsdagsmorgonen började vi att packa ner förläggningen. Buss hem sen fick vi också. Underbart.

Tillbaka till Livgardet sen blev det vapenvård och personlig materiellvård. Sedan skulle vi tillbaka till fältområdet (med buss då med!) för att se en vapenuppvisning som våra befäl höll i. De skjöt en massa ksp 90-, ksp 58-, granatkastar-, ag 90- och pansarskott. De sprängde en massa minor som gav ifrån sig en jädra smäll och tryckvåg. Det var skitkul. Och jättespännande. Vilken smäll alltså.

Tillbaka till Livgardet sedan hade vi inte så mycket att göra sen. Våra befäl var typ borta så vi fick "HögerVänsterOm" (slut för dagen). Då var jag riktigt dum i huvudet och gick och gymmade. Som att man inte redan var trött efter fältveckan liksom? Men det finns inget ont som inte har något gott med sig. Jag tog en lång och skön dusch och badade bastu.
En skön avslutning på fältveckan liksom.


Skriv tillbaka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0