En lugn vecka

Den här veckan har vart lugn och skön, för en gång skull. Den första efter nästan två månader.

I måndags var det var ca. -25*C så vi fick vara inomhus och fysa istället för att springa utomhus. Sedan hade vi sambandstjänst, det vill säga vi hade radio utbildning hela dagen. Radio 180 eller nåt. Det var ganska soft. Sitta inomhus i värmen och lyssna på befälet. Vi slutade tidigt också så jag kunde åka hem och äta middag. Synd bara att Nalle inte skulle vara hemma då, så det blev en stressig ensam middag. Men god var den, en fet pizza.

I tisdags skulle alla förtroendemän, skyddsombud och jag då, jag som är NVK (Nätverk för Värnpliktiga Kvinnor) på möte. Veckan innan hade vi i plutonen valt dessa människor och jag blev automatiskt vald till NVK eftersom jag är ensam tjej i plutonen. Hur som helst så satt vi på möte hela dagen och fika en hel del. Det var underbart. Kaffe och stora bullar. Officeraren som höll i utbildningsmötet var jättetrevlig och tjatade om fika och raster hela tiden, så det var superskönt att sitta inomhus hela dagen medan resten av plutonen hade marschat iväg med tung packning och haft ännu mer utbildning på radio 180 och lite andra "krigsövningar" i snön. På kvällen hade plutonen kvällstjänst också, medan jag satt och gjorde ingenting i typ två timmar.

Onsdagen var nästan likadan. Jag satt fortfarande på möte hela förmiddagen. Men mötet var liksom inte tillägnat åt mig som NVK, utan det var mer för förtroendemännen, men jag fick sitta med och lyssna i alla fall. Fika blev det ju också och det tackar man ju inte nej till. Slutade sen efter lunch. Då gick jag ner och gymmade och badade bastu och tog en lugn dusch. Superskönt att få koppla av lite.
Kvällstjänst denna kväll också, men eftersom jag slutade efter lunch satt jag och gjorde ingenting. Typ läste tidningen och käkade godis. En sån skön dag! Vill ha flera sånna dagar.

I torsdags däremot var jag ute hela dagen och skjöt Ak5. Först var jag utomhus och "skjöt in rödpunktsiktet" som resten av plutonen gjorde i onsdags. Sedan fick jag och några till gå in till Livgardets ända inomhusskjutbana och göra en massa skjutövningar.
Först skulle man ligga ner med stöd och skjuta tre skott som skulle sitta tätt intill varandra på måltavlan. Sedan när man hade lyckats med det skulle man ligga ner utan stöd, sedan stå på knäna m.m. Fy sjutton vad dåligt det gick att skjuta knästående. Allt blev bara fel och ont som satan fick jag. Jag kan inte sitta på knäna och skjuta samtidigt. Det gör så ont i benen att jag inte kan koncetrera mig på att skjuta och träffa. Det tog flera, flera omgångar innan jag lyckades. Jag satt hela förmiddagen och lite efter lunch också med samma övning. Men fan vad glad jag blev när jag lyckades.
Sedan fick jag skjuta stående. Så mycket bättre allt blev då. Sista övningen skulle man först stå och skjuta och sedan snabbt ner till den liggande ställningen och skjuta på 10 sekunder, plus att man skulle träffa två olika måltavlor. Det var lite svårt i början men sedan gick det bra. En sen kväll kom och det blev inte mycket sömn denna natt heller.

Under fredagen sen hade vi som vanligt "Plutonens timme" som det heter. Ett möte med hela plutonen där vi pratar om veckan som har vart, kritik och sånt och sedan pratar vi om veckorna som kommer. Efter mötet var det dags för vapenvård och sedan kom den kända fysen. Träning utomhus. Mitt befäl ville att jag skulle börja springa utomhus nu, eftersom jag inte har sprungit på typ en vecka på grund av min knäskada. Men det ville inte jag. Så jag smög iväg till den "anpassade" träningsgruppen som kör styrketräning utomhus istället. Det var mycket bättre. Nästa måndag tänker jag börja springa istället. Men min sjukgymnast sa att springa är det värsta man kan göra om man har ont i knät. Så vi får se.....
Aja, efter fysen var det städning som gälllde och sedan var det dags för hemfärd! Permis!!! Komma hem till min ängel och vila upp mig lite. Permis! Permis! Permis!


Skriv tillbaka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0