Konungens vakt

Efter att ha vart hemma torsdag och fredag åkte jag tillbaka till slottet för att göra mitt 5:e högvaktsdygn. Jag gick en stor parad med musik och allt på lördag förmiddag. Det gick riktigt bra faktiskt och vi satte pågången utan större fel. Jag gjorde min första hela paradshow också. Tidigare har jag gått ut på postpass nästan med en gång, men nu var jag kvar och gjorde klart hela paraden.

Det här högvaktsdygnet hade jag många nattpass, så som vanligt frös jag varje gång; Trött var jag också. Sista postpasset jag stod, var det en högvaktssoldat på andra sidan slottet som svimmade. Helt plötsligt gjorde han en faceplant rakt på kullerstenarna framför folkmassan. Jag hörde på radion hur Major försökte få dit patrullen. Det lät lite läskigt faktiskt, men killen klarade sig med ett brutet båtben i handleden som han fick åka och gipsa senare.

Samtidigt kom Nalle och Rolles familj och hälsade på mig. Deras barn tyckte att jag såg läskig ut. Men det var trevligt att de ville komma ändå. (Min mamma kom också och tittade på min parad i lördags också). Ja just det, på söndag, nationaldagen, skulle vi bära en löjlig kask- (hjälm) dekoration också. En stor Barbie blond tofs på huvudet som såg riktigt ridiculous ut. Som någon slags lampskärm. Fy vad jag skämdes.

Vi klarade även av avgången utan större fel. Vi skulle lämna av till beriden högvakt. De kom ridande på hästar i deras blåa pyjamas och ridstövlar. Men det såg ganska pampit ut på de stora hästarna. Lina, Hugo och Petra kom och tittade på också. Det var trevligt att se de igen, alla tre.

När vi hade åkt tillbaka till Livgardet skulle vi typ tillbaka till slottet ett par timmar senare. Då skulle vi stå som "häxstyrka" (kedjeliknande slinga) vid slottsbacken i givakt medan kungafamiljen kom förbi i häst-och-vagn på väg till Skansen. Då var det lite pirrigt att se hela kungafamiljen (utom prinsessan Madeleine då da som festar utomlands istället) på så nära håll, typ 3m ifrån bara. Men sen fick jag åka tillbaka till Livgardet och vila upp mig i några timmar innan måndagmorgonen började med dess schema.

Skriv tillbaka
Postat av: David

Haha ;P

2010-06-10 @ 12:57:12
Postat av: Emelie

Hehe, ja det ser verklige ut som en lampskärm. Men varör skulle ni ha den på er?

2010-06-10 @ 13:54:47
URL: http://Em
Postat av: Louise

Jag vet inte exakt varför, men det har med att det var Nationaldagen. Vi ska även se ut så där på kronprinssesans bröllop.

2010-06-10 @ 18:30:28
URL: http://turqoise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0