Andra befattningsutbildningsveckan

Ja den andra befattningsveckan började med ett akutbesök till tandläkaren i Kungsängen. Innan hade jag vart hos sjuksyster och fått en akuttid hos tandläkaren för att min visdomstand höll på att krongla igen. Tandinflammation igen. Samma tand som jag hade sist ont i förra sommaren. Svullen och en fruktansvärd smärta hade jag, så det var bara att åka in till stan. Fick en massa mediciner som jag ska äta och penicillin i 14 dagar. Kul kul.... just nu när jag ska ut i fält denna vecka. Men jag slapp fysen i alla fall, så det som inte har något ont med sig har inget gott med sig, eller hur man nu brukar säga.

Aja, sedan på eftermiddagen var det dags för en liten busstur på nästan 2 timmar till Marma i Gävle där vi skulle spendera vår andra befattningsvecka ute i fält. Yeah.... ännu en fältvecka.
Framme hade vi förläggningstjänst och satte upp tält och allt sånt där jobbigt trams.

Tisdagen började kl.06.00 då det var revälj (väckning). Under natten hade jag vart eldvakt också och sovit sådär underbart som man gör i tält, hårt och kallt och varmt och hårt och i fosterställning och allt möjligt.
Sedan efter frukosten var det dags att åka "tjugobil" till ett sprängfält där vi skulle lägga skarpa ringledningar med sprängdeg och spränga bort stora stenar och stålbalkar och allt möjligt. Skitcoolt var det och Gu' vad det smällde högt. Vilka smällar alltså.


Onsdagen började som vanligt kl.06.00 efter en natt som edvakt igen och den underbara sömnen... (inte). Denna dag skulle vi marscha en bit med stridspackningen till ett övningsfält där vi skulle träna på att gräva skyddsvärn. Ja det låter lika kul som det är, skittråkigt. Gräva ner sig i marken så att hela kroppen var gömd under marken. I stekande sol och full utrustning.
Mmmm, verkligen lärorikt.
Sedan var det dags att göra olika övningar för att söka efter minor i skogen. Vi i min grupp skulle gå en lång sträcka, typ 500 m eller något, i tät skog och öppna fält och leta efter minor som skulle vara gömda i terrängen någonstans. Det var skitsvårt att hitta minorna. Men efter ett långt långt tag hittade jag en mina och då var det bara att anfalla tyst fienden som skullem tända på minan. Det är svårare än vad man tror. 

Under torsdagen skulle vi göra en stor skarp sprängövning. Först åkte vi iväg till ett övningsfält ute i skogen. Sedan började vi med att maskera oss själva med färg och mossa. Sen grävde vi skyddsvärn och maskerade de, lade ut sprängdegsanordningar och minor och satte ut pappgubbar att skjuta på. När övningen började skulle vi stå i våra sjukt djupa skyddsvärn, spränga våra minor och skjuta skarpt på fienden och sedan fly därifrån. Skjutövningen tog typ 5 min medan hela förberedelserna tog nästan hela dagen. Så det var mycket slit för liten möda. Men fy vad minorna smällde högt när man satt i skyddsvärnen. Marken vibrerade och man kände verkligen tryckvågen. Coolt.
(Nästan alla fick även eldavbrott under skjutövningen men det var ju för att vi hade badat i sand hela dagen. Men det är en annan femma).

På kvällen hade vi vapen- och minvård och under natten hade jag både eldpost och patrullerande vaktpost så då blev det inte många timmar sömn. Men det gjorde inget för vi skulle ändå åka hem på fredagen.

Som sagt, fredagen började som vanligt, fast denna morgon hade jag vart vaken sen kl.05.00 för då hade jag min vaktpost. Efter posten var det dags att packa ihop hela lägret och städa upp allt och sedan sätta sig på bussen tillbaka till Livgardet, trött som bara den men för pigg för att kunna somna.... 
Framme på Livgardet var det vård som gällde och eftersom det var Valborg då fick vi åka hem lite tidigare.

Skriv tillbaka
Postat av: Sofie

Men du verkar ha haft kul ändå, fast det har vart jobbigt. Du har ju gjort mycket coola och ovanliga saker. You go girl! Kämpa på nu. Pöss

2010-05-08 @ 21:16:36
Postat av: Louise

Ja, det har vart fullt upp hela tiden. Alltid något att göra. Vissa riktigt tuffa saker också, mmm.

2010-05-09 @ 20:18:47
URL: http://turqoise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0