Sista befattningsutbildningsveckan

Japp, tredje och sista befattningsveckan har passerat och jag har även överlevt denna. Svår och jobbig har den vart, samt ute i fält givetvis. Men det är bara att bita ihop.

I måndags då da så var det fys som vanligt på morgonen och städning som alltid. På eftermiddagen hade vi en minuppsättningsövning. Vi tränade på att montera upp fordonsminor och försvarsladdningar i träd och på mark. Det var tydigen puckon i gruppen som hade svårt för det (och har det fortfarande har jag sett), så vi tränade lite extra på det i några timmar. Det är liksom inte det svåraste vi har gjort direkt.

I tisdags var det dags för fält igen. Marsch med packning till Stora Sätra som det så fint heter. Marsch i 1½ timme ungefär. Skitjobbigt och varmt var det när solen gassade på.
Väl framme hade vi lite teori om hur man ska bryta upp en dörr på bästa sätt.
Ja, sånt fick jag lära mig. Vilka verktyg man ska ha och vart man ska vara liksom. Ganska cool kunskap att kunna faktiskt. Så passa dig nu så att jag inte bryter upp din dörr, eller spränger upp den, för det fick jag också lära mig. Hehe, skämt åtsido. Men när vi skulle prova det här praktiskt så var det en stor tung plåtdörr som vi, parvis, skulle bryta upp på 45 sek. Då klämde jag mitt finger rejält mellan de tunga verktygen, så det bara sprutade blod och smärtan går inte att beskriva. Första förband på och högläge och sedan fort in till försvarshälsan på Livgardet. Ihoptejpning och vidare till Jakobsbergs sjukhus för att röntga. Som tur var hade inte skelettet skadats men fy sjutton vad ont det gjorde. Kunde inte hålla tårarna borta.
När jag kom tillbaka sen kollade vi lite på en koncertina. Typ som en jättestor taggtråd. Den skulle vi dra ut och sätta in i ett trapphus som vi sen skulle springa igenom och ta ner. Herre gud vad man fastnade i den. Hela tiden. Ont fick jag också. Taggig som bara den.
Natten kom och det var dags att sitta eldvakt för en fläkt. Mmm, tydligen livsviktigt att göra för en värmefläkt.

Onsdagsmorgonen började med att vi skulle bygga en stor sandbunker. Ja vi skulle fylla hundratals säckar med sand och bygga ett litet hus typ. Tugnt och jobbigt var det med en skadad hand att lyfta alla de där sandsäckarna. Vi tog en paus från bunkerbygget och övergick till att spränga upp dörrar istället. Jättespännande! Pentylstubin längs en trädörr (som vi för övrigt hade byggt själva dagen innan) som sprängdes bort. Jag fick hålla i "avtryckaren" och jädrar vad det smällde. Shit alltså.


Sedan övade vi på att bryta in i hus och ta inbrytningszon, alltså typ anfalla och beslagta de första rummen man kommer in till. Fort skulle det gå och vapnet skulle vara siktat överallt samtidigt. Men det var ganska kul faktiskt, upprepande och monotomt, men kul. Sen på kvällen var det dags att fortsätta att bygga klart sandbunkern tills vi fick gå och lägga oss sent på kvällen. Denna natt slapp jag sitta eldvakt i alla fall. Superskönt att få 6-7 timmars sömn i rad.

Torsdagen skulle vi bryta in i hus och ta inbrytningszon igen (som i onsdags) fast nu med löspluggsanordning och skottlossning. Skitkul. Vi turades om att göra olika saker, så som att bryta upp dörren, eller ligga med understöd och försvara uppe på en container eller ta inbrytningszonen och storma byggnaden. Hela förmiddagen höll vi på med det vilket också ledde till att jag fick ca 3 minuters lunch. Ja, för att övningen skulle vara igång hela tiden liksom. Men sedan på eftermiddagen var det städning och packning som gällde för att senare marscha tillbaka till Livgardet i rask takt. Nästan springandes. Trött som ett djur var jag när jag tillslut kom fram genom grindarna. Ont i rygg och i benhinnorna hade jag..... Trött..... Sliten..... Ont...... Trött.......
Vi slutade dagen efter ett pars timmar vapen- och minvård. Då var det egen materiellvård som gällde och en efterlängtad dusch.

Fredagen var den sista dagen på utbildningen. Då fick vi prova att skjuta pistol(!). Pistol 88 eller Glock 17 som den så fint kallas internationellt. Skitkul var det. Coolt att få prova på det liksom. Man kan tro att det är enklare att skjuta pistol än Ak5, men det är instabilare och mycket vingligare att skjuta pistol. Men allt gick bra och jag fick till och med skjuta först av alla. Träffade alla 10 skott till skillnad från puckoidioten brevid som inte träffade ett ända skott.

På eftermiddagen slapp vi fysa också. Vi hade plutonens timme och städning som vi brukar ha varje fredag istället. Undrar om jag ska våga mig på att springa nu på måndag istället? Är ju fortfarande förkyld och har ont i knäna. Huhm....
Hur har du själv haft det?

Skriv tillbaka
Postat av: Emelie

Men lilla gumman, att du alltid ska göra dig illa hela tiden. Du får vara lite försiktigare. Hoppas det är bättre i fingret nu. Kraamar Em

2010-05-09 @ 14:51:28
Postat av: Louise

Jo men fingret mår bättre. Det gör ju fortfarande skitont så fort jag rör det eller nuddar den, men lite bättre är det ju. ;P

2010-05-09 @ 20:24:06
URL: http://turqoise.blogg.se/
Postat av: David

Coolt att du fick skjuta pistol. Det är fan skoj ;D

2010-05-14 @ 18:35:45
Postat av: Louise

Ja visst är det. Fick du också göra det under lumpen eller?

2010-05-14 @ 19:38:04
URL: http://turqoise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0