Jag hade i alla fall tur med vädret..

Och ja, det var väl det ända som har vart bra den här veckan. Allt annat har vart en skitmacka efter skitmacka efter skitmacka...

Det började i tisdags, då min tjänst började. Vi marschade ut till några skjutbanor en timme bort med packning och allt sånt där onödigt tungt. Man skulle springa och skjuta på olika sätt och springa lite mer och kasta handgranater och skjuta från fel sida och allt möjligt på en kort tid. Såna skjutbanor/tester har jag redan gjort men då blev jag inte godkända på alla banor, så nu var det dags igen. Den här gången gick det bättre och jag klarade av alla banor med mycket kämp och slit.
              
Sedan fick jag veta att jag inte hade klarat av fälttestet som jag sprang för några månader sen, som jag trodde att jag hade klarat av. Så när vi skulle ta oss tillbaka till Gardet fick jag och två till springa fälttestet på två km. Kravet var att springa under 11.30 min med vapen, kängor och full stridsutrustning. Tidigare sprang jag på 12.25. Nu fick jag bara 12.22. Bättre än förra gången men inte tillräckligt bra. Så något glad för förbättringen kunde jag inte vara.
På kvällen sen bytte vi våning och logement. Flyttade alla våra saker och samtidigt hade vi en "persisk marknad", med andra ord en inventering av alla våra grejer och prylar. Det tog bara 4 timmar....

Onsdagen var lite bättre. Vi marschade ut till ett ställe som hette Trehusbacken där vi skulle göra ett skarpt handgranatsprov. Först övade vi med övningshandgranater och kastade in de i olika rum och skjöt på fiender och sedan skulle vi göra det skarpt med riktiga handgranater. Till en början gick allt bra även fast det var skitläskigt att hålla i riktiga handgranater men vid det sista genomförandet fick först min stridspartner en granat för vänsterhänta, konstig nog (?) och sen när jag skulle kasta min glömde jag ena säkringen så det smällde aldrig. Fänrik gjorde något med den medan vi stod i skydd, sen kom han springande till oss och det smällde som bara den.
              
På eftermiddagen sedan marschade vi hem igen och packade och förberedde inför slutövningen nästa vecka.

Under natten blev jag överraskat förkyld också. Låg med täppt näsa och kunde inta andas. Sjukt jobbigt när man var så himla trött...
                        
Och på torsdag morgon, när det regnade och jag inte hade tur med vädret för en gång skull samt hade ont i halsen och var snorig, sprang jag stridshinderbanan igen. Lyckades inte med det testet heller. Jävla armgång. Börjar tappa gnistan nu. Hoppet börjar avta.
Men fortsatte dagen med att packa ännu mer och förberedde det sista inför slutövningen. Vi hade även fotografering. Både med plutonen och med hela kompaniet. Hoppas att det blev bra. Fick ju solen i ögonen så alla lär väl ha kisat. Städade en hel del också under dagen och sen fick jag reda på att vi skulle ha en plutonsfest den kvällen. Befälen ville det för alla kunde närvara, så när klockan var lagom mycket slutade vi och drog iväg in till stan, till Bronco's och käkade kött och drack gott. Det var ett bra ställe om man gillar mycket kött och öl. 400g kött kunde man få. Sjukt mycket. Men jag tog mig en burgare och cider. Plus några white russian.
Trött och sliten som jag var så orkade jag inte vara kvar bland de sista, som jag alltid är annars, så jag drog hem, påverkad och illa mående.

Men jag hade ingen tjänst på fredag så jag slutade ju efter plutonsfesten. Underbart skönt. För veckan har ju annars vart jobbig, både psykiskt och fysiskt. Bittert. Skönt att vara hemma nu.


Skriv tillbaka
Postat av: Nalle

Lilla fegis vad du partade dåligt! Men fan att ta med dig is och lägga i sängen och väcka mig så!!! Puss puss

2010-10-16 @ 01:13:40
URL: http://www.facebook.com/TokOve
Postat av: Louise

Jag kanske var iskall när jag gick å la mig igår, men det är ju bara för att det är 14 grader här hemma och 2 grader utomhus. ;P

2010-10-16 @ 02:19:34
URL: http://turqoise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0